European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) krasjet 55 bilmodeller i 2019. 41 av dem fikk fem stjerner, som er høyeste nivå.
Gjennom kollisjonstestene får bilene poeng for hvor godt de beskytter sjåfør og passasjerer. I tillegg legges det vekt på bilenes sikkerhetsutstyr og hvor trygge de er for omgivelsene.
Tesla gjorde det svært godt. Model X var den bilen som fikk høyest poengsum i Euro NCAPs klasse «stor offroad», mens Model 3 var best i klassene «stor familiebil» og «hybrid og elbil». De to Tesla-modellene fikk begge 94 poeng, noe som er det høyeste som er delt ut i de siste årenes sikkerhetstester, og som skal være 12 poeng over nærmeste konkurrent.
BMW 3-serie gjorde det også godt og deler førsteplassen i kategorien «stor familiebil» med Tesla Model 3.
I kategorien «liten familiebil» var Mercedes-Benz CLA best, i kategorien «mindre offroad/MPV» fikk Subaru Forrester høyeste score. I småbilklassen ble det delt seier mellom Audi A1 og Renault Clio.
Dårligst
Bilen som gjorde det dårligst i 2019, var Jeep Renegade.
– Ved å legge vekt på utseende, og ikke innhold, endte Jeep på bunnen av listen over årets testbiler, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP, i en pressemelding.
Renegade har nettopp kommet i en oppdatert versjon, men van Ratingen påpeker at bilen fortsatt ikke har automatisk bremseassistent som standardutstyr. Andre bilmodeller som fikk tre stjerner på grunn av mangel på automatisk bremseassistent, var Volkswagen Up! og søsknene Seat Mii og Skoda Citigo.
– Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet, hevder Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.
Svanes sier Up! tidligere hadde bremseassistent, men nå har fått andre sikkerhetssystemer, som filvarsler, i stedet.