2021 blir et skjebneår for bilprodusentene. De fleste vil rammes av katastrofale bøter på mange milliarder kroner, spår ekspert.
2020 er et overgangsår for bilprodusentene som selger biler i det europeiske markedet. Fra 2021 innfører EU et nytt regelverk der produsentene skal bøtelegges kraftig hvis de overstiger grenseverdien for samlet CO2-utslipp fra alle bilene de selger.
I 2020 er reglene noe mindre rigide, men det gjør at det i år for alvor vil komme elbiler fra så å si alle bilprodusentene.
Analysebyrået PA Consulting har i mange år sett på utslippsverdiene fra bilprodusentene, og de sier det ikke ser bra ut.
– Deadline nærmer seg nå med stormskritt, men det som er oppsiktsvekkende, er at utslippene for et flertall av bilprodusentene går i gal retning, og at de faktisk er lenger fra målet i år sammenlignet med i fjor, sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting, i en pressemelding.
Store og tunge biler
Fra og med 2021 innfører EU strengere grenser for CO2-utslipp. Den nye grensen vil være på 95 gram CO2 per kilometer i gjennomsnitt for alle bilene en produsent selger gjennom hele året. Dette betyr at samtlige av de største europeiske bilprodusentene ikke når de gjennomsnittlige utslippsmålene.
Problemet er at bilmerkenes storselgere er SUV-er, biler som er store og tunge. Dermed har ikke det økende utvalget av elbiler klart å kompensere for det gjennomsnittlige utslippet.
Slik PA Consulting ser det, vil ingen av bilprodusentene som har noe mer enn elbiler, slippe unna bøter.
– Foreløpig er det Toyota som ligger best an til å nå utslippsmålene, men vi estimerer at også de må belage seg på å betale bøter, sier Maurud.
Deres beregninger viser at BMW kjører mot 754 millioner euro i bøter, tilsvarende 7,59 milliarder kroner, mens Volkswagen ser ut til å havne på vanvittige 45,34 milliarder kroner i bøter.
Samlet for de 13 største bilprodusentene vil bøtene bli på 146 milliarder kroner. ifølge PA Consultings beregninger.