Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
13 februar 2020 10:30
Del på Facebook
OVNSBAKT: Den tyrkiske paprikaretten er saftig og smaksrik. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
OVNSBAKT: Den tyrkiske paprikaretten er saftig og smaksrik. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

Setter du bakt, fylt paprika på bordet, blir både små og store lykkelige.

I mange år drev jeg en fjong restaurant i sentrum av Oslo, vegg i vegg med en kafé med et stort spekter av kjente kaféklassikere. Kafeen hadde også mange tyrkiske retter på menyen, og det var disse som var de beste. Og aller herligst var paprikaen, som de fylte med bulgur, gode grønnsaker og krydret kjøttdeig av lam. De bakte paprikaen i ovn med en tomatisert kraft til den var gyllen, søt og mør. Væsken som fyllet slapp under bakingen, kokte bulguren ferdig. Slik ble alle smakene absorbert i bulguren.

Inspirert av dette gode naboskapet har jeg ofte laget paprikaretten hjemme på mitt eget kjøkken, til glede for både store og små. Og jeg er ikke den eneste som har latt meg påvirke av tyrkisk matkultur, faktisk er det tyrkiske kjøkkenet blant historiens mest innflytelsesrike. Det ottomanske riket, som preget Europa, Asia og Nord-Afrika i århundrer, dro med seg råvarer, teknikker og tradisjoner fra land til land. Med tiden ble tyrkernes matretter til selvfølgelige deler av andre lands matkultur, og i dag er det ofte uklart for oss hvor de ulike rettene har sitt opphavssted.

Ukas rett med lammekjøttdeig lar seg veldig enkelt konvertere til en rendyrket vegetarrett. Alt man behøver å gjøre, er å erstatte kjøttdeigen med søtpotet og kikerter som stekes lenge og forsiktig, enten i ovn eller i stekepanne. Dette blandes deretter med de andre ingrediensene. Man kan da gjerne tilsette litt ekstra væske, eventuelt forkoke risen noe.

Iblant kan jeg kjenne savnet av kjøtt når jeg spiser en vegetarisk lasagne eller taco. Jeg spør meg selv om hvorfor, for kjøttdeig smaker jo virkelig ikke så mye i slike retter? Den har blitt varmebehandlet og ofte tørr, og er gjerne tilsatt kraftige krydderblandinger, sauser og oster som tilslører kjøttsmaken. Kanskje er det den kjente konsistensen og det visuelle inntrykket jeg savner? Uansett, jeg er overbevist om at en overgang til sunnere og mer vegetarisk kost handler mest om å bryte vaner, og mindre om smak.

Fylt paprika med lammekjøttdeig og tzatziki

Ingredienser (2 personer)

4 paprika
200 g lammekjøttdeig eller vanlig kjøttdeig (kan erstattes med stekt søtpotet- og kikertblanding)
0,5 gul løk
4 fedd hvitløk
2 ts spisskumin
1 dl basmatiris
0,5 ts kanel
0,5 ts korianderfrø
1 rød chili
1 bunt bladpersille
2 tomater
1 terning grønnsaksbuljong
0,5 liter vann
0,5 agurk
4 ss matyoghurt
1 fedd hvitløk
0,5 sitron
salt og pepper

Framgangsmåte

Legg risen i lunket vann i cirka 20 minutter, og skyll den godt i en sil til vannet er helt klart.

Skrell av det ytterste grønne laget på agurken. Riv resten fint med rivjern, legg det i en bolle, bland godt inn 0,5 ts salt. La dette få ligge å «blø» i minimum 30 minutter, før du legger agurken i en finmasket sil eller et kjøkkenhåndkle og presser ut væsken til du har nesten knusktørr agurk. Bland inn yoghurt og finhakket eller most hvitløk. Smake til med salt og sitronsaften.

Bland kjøttdeig med litt salt, krydder, finhakket løk, hvitløk og chili, og mos inn risen til sist. Kutt av toppen på paprikaene, og plukk ut innmaten og frøene. Fyll paprikaene opp med kjøtt- og risblandingen, og sett dem i en ildfast form.

Kok opp 5 dl vann med en grønnsaksterning eller buljong, og tilsett 2 tomater kuttet i små terninger. Slå denne blandingen over paprikaene i formen. Kle formen med aluminiumsfolie eller lokk, og bak den i ovn på 160 grader i 25 minutter. Ta av lokket og stek videre i ovnen i 15 minutter på 200 grader.

La paprikaene få hvile i minimum 15 minutter, før du serverer dem med godt brød og tzatziki til.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse