Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Det hendte
Steinar Melby
23 desember 2018 05:55
Del på Facebook
Ekofiskfeltet. By BoH (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Ekofiskfeltet. By BoH (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

1969: Første oljefunnet i norsk sektor av Nordsjøen

Phillips Petroleum Company offentliggjør funn av olje på Ekofiskfeltet – det første oljefunnet i norsk sektor av Nordsjøen

Ekofiskfeltet er et olje- og gassfelt i den sørlige delen av norsk sektor i Nordsjøen og var det første feltet på norsk sokkel som kom i produksjon. Prøveproduksjonen startet fra den flyttbare riggen Gulftide i 1971. Feltet ble senere utbygd med en mengde faststående plattformer. Ekofiskfeltet ble oppdaget av Phillips Petroleum Company høsten 1969 og var på det tidspunktet det største oljefeltet noensinne funnet til havs.

Feltet er et knutepunkt for petroleumsaktiviteten i sørlige Nordsjøen ved at omkringliggende felter benytter seg av infrastrukturen som knytter Ekofisk til kontinentet og Storbritannia. Disse feltene utgjør til sammen det som kalles Ekofiskområdet. Havdybden i området er 70–75 meter.

Mer info på Wikipedia

1972 – Et Braathenfly forulykker i Asker, 40 mennesker omkommer.

Asker-ulykken var en flyulykke som hendte den 23. desember 1972 da Flight 239 fra Braathens SAFE på vei fra Ålesund lufthavn, Vigra til Oslo lufthavn, Fornebu styrtet ved Asker og 40 mennesker omkom. I tillegg døde en danske som følge av senskader i 1976. Ulykken var den verste flyulykken med et norsk flyselskap inntil Partnair-ulykken i 1989, og den verste på norsk jord inntil Operafjell-ulykken i 1996. Ulykken ble også den første fatale styrten for flytypen Fokker F28 Fellowship.

Ulykkesårsaken er aldri helt klarlagt. Havarikommisjonen kunne konstatere at flyet fløy inn i skogen rundt fire nautiske mil ute av kurs i mørke og tåke under nedstigning for landing mot øst på Fornebus rullebane 06 (øst-nordøst), men de bakenforliggende årsaker til kursavviket kunne ikke fastlegges. Flyet styrtet i nærheten av vannet Asdøltjern, omkring 15 kilometer fra Fornebu.

Flyet fløy for lavt i forhold til innflyvningsruten og var i tillegg ute av kurs med ti nautiske mil i forhold til ILS, enten på grunn av at mannskapet ønsket å ta en snarvei eller fordi ILS–systemet ikke fungerte slik det skulle. Da dette skjedde hadde forøvrig besetningen private samtaler angående julen med områdekontrollen. Tåke og lavt skydekke kan også ha vært avgjørende faktorer.

Da redningsmannskapet ankom ulykkesstedet rundt kl 23.00 fant de bare syv overlevende, hvorav to døde kort tid etter. Flyet hadde 42 passasjerer og en besetning på 3. Av de totalt 45 personene som var ombord mistet 40 personer livet. I tillegg døde en i 1976 som følge av senskader. Det har i ettertid blitt reist et minnesmerke over flyulykken ved stien omtrent 250 meter nordøst for Myggheim.

Kilde: Wikipedia

1990: Etter en folkeavstemning bestemmer Slovenia seg for å bryte ut av Jugoslavia.

Slovenia, offisielt Republikken Slovenia, er et land i det sørlige Sentral-Europa som grenser til Italia i vest, Adriaterhavet i sørvest, Kroatia i sør og øst, Ungarn i nordøst og Østerrike i nord. Landets hovedstad er Ljubljana. Slovenia har et innbyggertall på ca. 2 millioner og dekker et areal på ca. 20 273 km².

Slovenia ble et selvstendig land i 1991 da det brøt ut av Den sosialistiske føderale republikken Jugoslavia etter en kort krig. Siden den gang har landet hatt et stabilt, demokratisk politisk system og gjennomført en vellykket overgang til markedsøkonomi. I 2004 ble Slovenia som det første eks-jugoslaviske landet medlem av EU og NATO, og i 2007 ble landet også med i Eurosonen.

Kilde: Wikipedia

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse