For noen dager siden ble det kjent at Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for en rekke endringer i revidert statsbudsjett, blant annet ved at de sikret opphør av bompengeinnkreving for en rekke veiprosjekter i landet. En av disse var Atlanterhavstunellen. Frp og regjeringspartiene ble enige om å fjerne gjelden til bomselskapet på 201 millioner.
Som lyn fra blå-blå himmel
Som lyn fra blå blå himmel ble dette mottatt med glede men også med en smule skepsis, spesielt etter at lederen for det lokale bompengeselskapet hadde regnet ut at det manglet 169 millioner.
Ordfører i Kristiansund sa til Tidens Krav at det ikke ble aktuelt å stenge noen bom før de forskutterte pengene fra Kristiansund kommune på 100 millioner ble tilbakebetalt. Averøy kommune hadde også forskuttert med 30 millioner.
Men i dag kan altså ordfører Kjell Neergaard juble sammen med ordfører på Averøy, Ingrid Ovidie Rangønes. I dag ble det nemlig klart at Stortingsflertallet har bevilget 144 millioner kroner ekstra til Atlanterhavstunnelen.
– Dette betyr at bompengestasjonen på Atlanterhavstunnelen kan rivast innan 1. juli i sommar, seier stortingsrepresentant Sylvi Listhaug til NRK.
Tilleggsbevilgningen baserer seg på utregninger fra Samferdselsdepartementet. Det betyr at det fortsatt er en differanse på over 20 millioner i forhold til bompengeselskapets beregninger. Men dette beløpet er vel ikke stort nok til å tviholde på bommen? Kanskje heller la Frp og regjeringspartiene få æren for dette fantastiske regionstiltaket på Nordmøre, anyone?
Makan til regionstiltak
Dette regionstiltaket er noe av det største som har skjedd Nordmøre på lang tid. I løpet av kort tid, kanskje litt lengre på grunn av koronasituasjonen, vil vi se effekter av at dette stengselet i regionen fjernes.
Vi vil få se positiv utvikling innen:
- felles bo- og arbeidsmarked
- økt innbyrdes handel
- økt innbyrdes trafikk og deltagelse på kulturelle tilstelninger og aktiviteter
- økt turisme
- økt rekkevidde for regionssenteret Kristiansund. (Flere fra Hustadvika kommune vil sannsynligvis reise over Atlanterhavsveien og ta sin lørdagshandel eller en tur til Kristiansund)
- større samhandling og samarbeid interkommunalt og næringslivsmessig
Invester pengene i bedre kommunikasjoner nordover
Nettopp på grunn av de helt sannsynlige, positive ringvirkningene med snarlig effekt, burde man raskt bestemme seg for å tenke strategisk og langsiktig og pløye pengene som betales tilbake rett inn i samferdselsprosjekter nordover. I første omgang bør det ryddes vei for det videre arbeid med prosjekt «Talgsjøtunellen». Her haster det med å forbedre kommunikasjonene med Aure og Smøla, som i større og større grad henvender seg nordover til Trondheim på grunn av kvalitet og kostnad på «kommunikasjonstilbudet». En uholdbar fergesituasjon den siste tiden både på strekningene Edøya–Sandvika og Tømmervåg–Seivika, gjør det både billigere og mer pålitelig for Smølværingene å benytte Trondheim fremfor Kristiansund.
Skal regionen vokse må det skje i større grad nordover og stikkordet er ganske enkelt mer pålitelig og - effektiv kommunikasjon. Etter Talgsjøtunellen er det bare en forbindelse med Smøla og ei ferge til Hitra som skal på plass for å knytte ytterligere minst 12 000 mennesker sammen i samme region.
Det fremstår fremdeles som en gåte hvorfor Hitraferga ennå ikke er på plass.