Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
16 juni 2020 21:38
Del på Facebook
Her på toppen av bakken avvikles bomstasjonen og det blir gratis å passere senest 1. juli. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Her på toppen av bakken avvikles bomstasjonen og det blir gratis å passere senest 1. juli. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For noen dager siden ble det kjent at Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for en rekke endringer i revidert statsbudsjett,  blant annet ved at de sikret opphør av bompengeinnkreving for en rekke veiprosjekter i landet. En av disse var Atlanterhavstunellen. Frp og regjeringspartiene ble enige om å fjerne gjelden til bomselskapet på 201 millioner.

Som lyn fra blå-blå himmel

Som lyn fra blå blå himmel ble dette mottatt med glede men også med en smule skepsis, spesielt etter at lederen for det lokale bompengeselskapet hadde regnet ut at det manglet 169 millioner. 

Ordfører i Kristiansund sa til Tidens Krav at det ikke ble aktuelt å stenge noen bom før de forskutterte pengene fra Kristiansund kommune på 100 millioner ble tilbakebetalt. Averøy kommune hadde også forskuttert med 30 millioner.

Men i dag kan altså ordfører Kjell Neergaard juble sammen med ordfører på Averøy, Ingrid Ovidie Rangønes. I dag ble det nemlig klart at Stortingsflertallet har bevilget 144 millioner kroner ekstra til Atlanterhavstunnelen.

– Dette betyr at bompengestasjonen på Atlanterhavstunnelen kan rivast innan 1. juli i sommar, seier stortingsrepresentant Sylvi Listhaug til NRK.

Tilleggsbevilgningen baserer seg på utregninger fra Samferdselsdepartementet. Det betyr at det fortsatt er en differanse på over 20 millioner i forhold til bompengeselskapets beregninger. Men dette beløpet er vel ikke stort nok til å tviholde på bommen?  Kanskje heller la Frp og regjeringspartiene få æren for dette fantastiske regionstiltaket på Nordmøre, anyone? 

Makan til regionstiltak

Dette regionstiltaket er noe av det største som har skjedd Nordmøre på lang tid. I løpet av kort tid, kanskje litt lengre på grunn av koronasituasjonen, vil vi se effekter av at dette stengselet i regionen fjernes.

Vi vil få se positiv utvikling innen:

  • felles bo- og arbeidsmarked
  • økt innbyrdes handel
  • økt innbyrdes trafikk og deltagelse på kulturelle tilstelninger og aktiviteter
  • økt turisme
  • økt rekkevidde for regionssenteret Kristiansund. (Flere fra Hustadvika kommune vil sannsynligvis reise over Atlanterhavsveien og ta sin lørdagshandel eller en tur til Kristiansund)
  • større samhandling og samarbeid interkommunalt og næringslivsmessig

Invester pengene i bedre kommunikasjoner nordover

Nettopp på grunn av de helt sannsynlige, positive ringvirkningene med snarlig effekt, burde man raskt bestemme seg for å tenke strategisk og langsiktig og pløye pengene som betales tilbake rett inn i samferdselsprosjekter nordover. I første omgang bør det ryddes vei for det videre arbeid med prosjekt «Talgsjøtunellen». Her haster det med å forbedre kommunikasjonene med Aure og Smøla, som i større og større grad henvender seg nordover til Trondheim på grunn av kvalitet og kostnad på «kommunikasjonstilbudet». En uholdbar fergesituasjon den siste tiden både på strekningene Edøya–Sandvika og Tømmervåg–Seivika,  gjør det både billigere og mer pålitelig for Smølværingene å benytte Trondheim fremfor Kristiansund.

Skal regionen vokse må det skje i større grad nordover og stikkordet er ganske enkelt mer pålitelig og - effektiv kommunikasjon. Etter Talgsjøtunellen er det bare en forbindelse med Smøla og ei ferge til Hitra som skal på plass for å knytte ytterligere minst 12 000 mennesker sammen i samme region. 

Det fremstår fremdeles som en gåte hvorfor Hitraferga ennå ikke er på plass.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse