Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
08 februar 2021 11:01
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I dag morges stengte fødeavdelingen i Kristiansund.Befolkningen på store deler av Nordmøre må nå dra til det nedslitte og utdaterte sykehuset (ihvertfall hvis vi skal tro på SNR-tilhengerne) på Lundavang i Molde. På Norgeskartet har vi nå store svarte høl i helsetjenester som tilbys befolkningen.

I kartet nedenfor har vi plottet alle fødetilbud i Norge, de med rødt er fødeavdelinger og de med orange  er definert som fødestuer. I forhold til befolkningstetthet  er Nordmøre i dag «ranet» for helsetjenester sannsynligvis uten sidestykke i Norge.

Vi må opp til Finnmark for å finne et større svart høl angående manglende sykehustjenester i form av fødetilbud. Et helsetilbud som ikke alt for sjelden gjerne krever mer eller mindre akutthjelp.

Folk fra Smøla har inntil 3 timer og 11 minutters reisetid til Lundavang i Molde. Med to ferger blir det selvfølgelig en reisetid som i beste fall er minimum. 

Er folket på Nordmøre og i Finnmark mindre verdt?

Bare ved å se på dette kartet, kan en saktens spørre seg om vi er mindre verdt som mennesker i disse regionene.

Hva har vi gjort Bent Høie, helseforetaksbyråkrater og styremedlemmer i Helse Møre og Romsdal og Helse Mid-Norge, som gjør at vi har havnet i denne situasjonen? Hva har vi gjort siden dere ikke en gang prøver å løse problemet som er oppstått? Eller er dette bare et ledd i den videre planen om å realisere SNR på bekostning av Kristiansund sykehus? Det begynner å bli så alt for tydelig.

Skandaleprosjektet som vil bli den største skampletten av offentlige byggeprosjekter noensinne skal tydeligvis bygges uansett logikk og fornuft som påpeker galskapen i etableringen. 

Et skandalebygg som til slutt  står ferdig i sin prakt, nedskalert i areal og funksjoner, til et pasientgrunnlag som aldri har vært til stede på grunn av den geografiske plasseringen og ikke minst på grunn av de skitne prosessene som har ført til etableringen. At det er brukt 600 millioner så langt og at man ennå brenner av millioner på "hølet" på Hjelset, er for småpenger å regne, i forhold til sluket investeringene og den fremtidige driften vil føre til.

Historien vil ikke være nådig mot dere som har trumfet gjennom dette prosjektet, koste hva det koste ville, og det er faktisk enkelt å peke ut dere enkeltpersoner som har vært ansvarlige for det. Det er aldri for sent å snu, men nå begynner det å haste.

Hvis det da ikke er slik at folk på Nordmøre og i Finnmark er mindre verdt!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse