Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
08 februar 2021 11:01
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I dag morges stengte fødeavdelingen i Kristiansund.Befolkningen på store deler av Nordmøre må nå dra til det nedslitte og utdaterte sykehuset (ihvertfall hvis vi skal tro på SNR-tilhengerne) på Lundavang i Molde. På Norgeskartet har vi nå store svarte høl i helsetjenester som tilbys befolkningen.

I kartet nedenfor har vi plottet alle fødetilbud i Norge, de med rødt er fødeavdelinger og de med orange  er definert som fødestuer. I forhold til befolkningstetthet  er Nordmøre i dag «ranet» for helsetjenester sannsynligvis uten sidestykke i Norge.

Vi må opp til Finnmark for å finne et større svart høl angående manglende sykehustjenester i form av fødetilbud. Et helsetilbud som ikke alt for sjelden gjerne krever mer eller mindre akutthjelp.

Folk fra Smøla har inntil 3 timer og 11 minutters reisetid til Lundavang i Molde. Med to ferger blir det selvfølgelig en reisetid som i beste fall er minimum. 

Er folket på Nordmøre og i Finnmark mindre verdt?

Bare ved å se på dette kartet, kan en saktens spørre seg om vi er mindre verdt som mennesker i disse regionene.

Hva har vi gjort Bent Høie, helseforetaksbyråkrater og styremedlemmer i Helse Møre og Romsdal og Helse Mid-Norge, som gjør at vi har havnet i denne situasjonen? Hva har vi gjort siden dere ikke en gang prøver å løse problemet som er oppstått? Eller er dette bare et ledd i den videre planen om å realisere SNR på bekostning av Kristiansund sykehus? Det begynner å bli så alt for tydelig.

Skandaleprosjektet som vil bli den største skampletten av offentlige byggeprosjekter noensinne skal tydeligvis bygges uansett logikk og fornuft som påpeker galskapen i etableringen. 

Et skandalebygg som til slutt  står ferdig i sin prakt, nedskalert i areal og funksjoner, til et pasientgrunnlag som aldri har vært til stede på grunn av den geografiske plasseringen og ikke minst på grunn av de skitne prosessene som har ført til etableringen. At det er brukt 600 millioner så langt og at man ennå brenner av millioner på "hølet" på Hjelset, er for småpenger å regne, i forhold til sluket investeringene og den fremtidige driften vil føre til.

Historien vil ikke være nådig mot dere som har trumfet gjennom dette prosjektet, koste hva det koste ville, og det er faktisk enkelt å peke ut dere enkeltpersoner som har vært ansvarlige for det. Det er aldri for sent å snu, men nå begynner det å haste.

Hvis det da ikke er slik at folk på Nordmøre og i Finnmark er mindre verdt!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse