Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
14 mars 2020 23:30
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribent
Det aller viktigste er at vi nå får kontroll på koronapesten som nå herjer i verden. Men vi bør allerede nå finne ut hvordan vi i fremtiden skal bedre vår beredskap også i Norge.  Hvordan skal vi sikre våre egne forsyninger? Så langt synes det som vi har overlatt alt til «markedskreftene».  

Vi produserer  i dag varene hvor det tilsynelatende er billigst å produsere. Det har i de siste årene vært i lavkostland. Og Kina har vært den dominerende leverandør og produsent. Men skal det fortsatt være slik? Er det laveste pris som skal være det eneste parameter. 

Selvsagt kan vi ha avansert produksjon i Norge

Ingen ser for seg at vi skal ta opp den produksjonsformen vi hadde i Norge på 1950-tallet og utover.  Det er produksjonsformer som er gått ut på dato. Vi har heller ikke folk som er villige til å stå i slike produksjoner i dag. Men vi må da med moderne produksjonsprosesser  bygget på datateknologi og avansert automasjon kunne produsere mange av de varene selv som de siste årene er blitt produsert i utlandet.  

Skulle det koste noe mer (noe jeg tror ikke vil skje) må vi ta den risikoen. Men vi er da selvforsynte med de aller viktigste produktene vårt moderne samfunn trenger om det er medisin eller andre basisvarer. 

Vi har hatt pandemier før, og vi vil få nye pandemier og andre katastrofer også i fremtiden.  Det må vi planlegge for. Vi må ha beredskap og vi må tenke selvforsyning i en helt annen målestokk enn den vi har brukt de siste årene. 

Politikerne må våkne

Dette er tanker som synes å ha vært helt fraværende blant de menneskene som sitter i maktposisjonene i Norge i dag. Politikerne har latt seg forlede av de såkalte ekspertene.  Nå er det på tide at politikerne begynner å tenke selv – og at de som folkets tillitsmenn tar makta tilbake slik at vi kan sikre vår velferd. 

Kanskje kan denne koronakatastrofen få våre politikere til å våkne. 

Norge og verden har opplevd sine kriger og sine andre katastrofer. Dette som nå skjer i verden bør være en vekker for oss alle. 

Noen har trodd at trærne vokser inn  i himmelen. Det har de aldri gjort – og det vil de aldri gjøre. 

Vi må lære oss til å stole på krefter.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse