Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
16 september 2020 23:02
Del på Facebook
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det blåser som aldri før rundt norsk kraft og vindkraftpolitikk. Det er bra!

Flere og flere får øynene opp og forståelse for at dette ikke handler om klima og miljøvern men derimot knallhard kapital. Internasjonal kapital ispedd store fortjenester for de nordmenn som er så kyniske at de har samvittighet til å erverve seg konsesjoner for videresalg og store økonomiske gevinster. Med vår felles økonomi og natur som innsats.

Jeg er smølværing – fra øya Smøla.

Smøla var for å si det mildt den kommunen som tidligst og hardest gikk hen og ble vindkraftkommune. Ingen ved siden ingen over!

Europas største vindkraftverk da ferdigstilt med to byggetrinn i 2002 og 2005. Norges største inntil 2017. 68 vindkraftturbiner på 2 MW (20 stk) og 2.2 MW (48 stk) Høyde til til rotorspiss 110 meter. Areal på vindkraftverkområdet på 23 kvadratkilometer. 

Heftige greier. 

Fraflyttingskommune med dårlig råd og åpen for alt. Statkraft som eier og utbygger. Helnorsk. Et nederlandsk firma eide riktignok kraften men løste seg ut fra grønne sertifikatavtalen etter få år for 1.3 milliarder norske kroner.

Fristende summer for grunneiere og en god slump penger til kommunen i tillegg til arbeidsplasser gjorde dette attraktivt. Fullt forståelig spør du meg.

Men historien begynner faktisk ikke der, men lenge lenge før.

Allerede i 1948 ble ideen om vindkraft luftet som løsning for Smøla og blant annet oppvarmingsbehovet da øyas myrområder levde på lånt tid siden torv var både eksportvare og brukt som oppvarming på Smøla. For å spare myra ville man bygge vindkraft. Det står i sterk kontrast til dagens situasjon der enorme myrområder ryker med for å tilfredsstille utenlandske vindkraftinvestorer.

I 1983 ble daværende fagsjef Jon Tveit i NVE intervjuet angående vindkraftverk på Smøla og Frøya. I dag vet vi hvordan ståa er.

Jeg skal fortsatt være såpass ærlig at dette vindkraftverket ikke er det som har gjort meg til kanskje en av de mest innbitte motstanderne i Norges land!

Nei, men det gjorde meg interessert i vindkraft og alt rundt.

Ja, vi hører støyen fra turbinene i hele bygda Dyrnes som jeg kommer i fra ved gitte vindretninger. Det gjør de også i andre bygder på Smøla ved andre vindretninger. Lyden trenger også inn i mine foreldres stue som ligger bak et par hauger og ikke har direkte utsyn mot turbinene. Røde kraftige lys og sveipende turbinblader sees uansett hvor vi ferdes på øya etter at mørket har senket seg.

Fremdeles er dette ingen katastrofe gitt at det hadde vært til nytte og gavn for klima, miljø, Norges økonomi og en forbedring hva angår utslipp av CO2 og andre ting som visstnok ikke er bra for vår klode.

At dette vindkraftverket står plassert på øya som har en av klodens sjeldneste fugler oppkalt etter seg, smølalirype, fordi den kun finnes her og på naboøya Frøya (ingen videre kommentar der gitt..) og kanskje drar en tur til fjells på Hitra hvor det også står to vindkraftverk,  beviser menneskets stupiditet. Over 200 eksemplarer av denne arten er bekreftet omkommet på grunn av vindkraftturbinene i Smøla vindkraftverk.

Rypene kræsjer hovedsaklig i tårnene, ikke i propellene, som falker, svaner, ørner og andre mer høytsvevende fugler.

Om du begynte å lese på grunn av overskriften og lurer på hvor kongen vår og daværende statsminister kommer inn i bildet så kommer det her.

Den 5. september 2002 åpnet Kong Harald trinn 1 i Smøla vindkraftverk med pomp og prakt. Øyas veier fikk endatil oppfrisket veimerking for å vise vår konge hvor flott det er ute i distriktet. Riktignok bare på det strekket kongen skulle bli kjørt for å sette stas på vindkraftverket. Det hører til historien at på grunn av tidsnød måtte kongen bli kjørt på den andre siden av øya hvor verken vei eller merking er noen som helst verdig og i alle fall ikke en konge. Bortkastet ble da også jobben med at to sider av pipene på øyas eldre og sykehjem ble malt så det skulle se flott ut. De to som vistes fra veien. Om dere tror jeg tuller med dette, så finnes det vitner. Nok om det.  20 stykk vindkraftturbiner på 2 MW hver og med en høyde på 110 meter sto da i habitatet til en av av klodens sjeldneste fugler, Smølalirypa.

På naboøya Hitra står det to vindkraftverk eid av Statkraft, som også blir driftet av personell fra Smøla Vind. I tillegg til disse to drifter de også Statkraft sitt vindkraftverk i Kjøllefjord i Finnmark. Dette er grunnen til hvorfor det er så mange ansatte i forbindelse med Smøla vindkraftverk. 

I tillegg har man Norsk Vindenergisenter på Smøla med tre ansatte på del og heltid, deriblant varaordføreren i Smøla kommune.

Med vindkraftverk strømmet jo pengene inn og alt er i følge visse stemmer blitt såre vel. Vel vel. Kanskje for Smøla men det som nå skjer over hele landet grunnet skakkjørt kraftpolitikk er slettes ikke bra for landet. Eller klima og miljø som jo brukes som påskudd for alt dette som nå skjer. At beløpet kommunen mottar ikke indeksreguleres er jo dumt. 9 millioner 2001 kroner er ikke 9 millioner 20 år etterpå.

Vindkraftturbin nummer 5 er i alle fall for alltid kongeturbinen i Smøla vindkraftverk og en egen plakett formidler det. Da to år til hadde gått og 48 nye vindkraftturbiner på 2.2 MW og 110 meters høyde var satt opp, troppet landets statsminister opp den 27. september 2005 for å kaste glans over byggverket.

Om det finnes en Gro Harlem Brundtland–turbin har jeg ikke tatt meg bryet med å sjekke. 

Det jeg derimot registrerer er at verken konge eller statsminister i dag er involvert i åpninger av vindkraftverk. Ikke hadde de hatt tid til annet heller om så, så like greit at de slipper.

Ikke hører man et pip fra dagens statsminister heller generelt hva angår norsk kraft og vindkraftpolitikk. Total taushet. Tradisjonen tro fra dagens regjering.

Spør man kongen om hva han mener om vindkraftverk er svaret  "Ja, pent er det jo ikke" . Det er nok så langt en konge som skal være politisk nøytral kan gå i å uttale seg og kanskje litt lenger. Men så er han jo folkekonge og støtter sitt folk. 

Statsministeren derimot. Taus. Den som tier samtykker som kjent. I dette tilfellet med internasjonal kapital som sprenger landets økonomi og natur.

Les også:
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bernt Øien · 1 år siden
    Like aktuell og  midt i prikk selv om den er fra 2020

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse