Det er et ferjeopprør langs kysten – og det er sannelig ikke merkverdig. Ferjetaktsene har steget veldig sterkt. En av de viktigste årsakene til det, er at politikerne har funnet ut at el-ferjene skal redde verden. Men det å bygge el-ferjer er vesentlig dyrere enn å bygge konvensjonelle ferjer. Tar man med alle driftsutgiftene blir også disse vesentlig høyere enn ved konvensjonell ferjedrift.
Nå kan ferjeprisene bli enda høyere
For å kompensere for de økte utgiftene fikk fylkeskommunene et ekstra tilskudd fra staten på vel 150 millioner kroner i 2019. Men nå tyder alt på at denne kompensasjonen vil bortfalle. Da blir ferjeprisene enda dyrere for folk flest. Og ferjeopprøret vil bli enda kraftigere.
Politikerne hjernevasket
Det som har skjedd i denne saken viser hvor langt unna virkeligheten mange politikere er kommet. En meget sterk lobby har i årevis hjernevasket politikere om at elektrisifisering er det eneste saliggjørende på jord.
Vi har fått utrolige fordeler for dem som kjøper elbil.
Mange flotte fjellområder blir bygget ut med enorme vindturbiner. Mange av disse turbinene er langt høyere enn de man opprinnelig søkte om. Men det tillegges likesom ingen vekst. Har man fått en konsesjon så har man fått en konsesjon uansett hva man bygger.
Byråkratene bestemmer
Dette skjønner jo folk flest – og dette burde også poltikerne skjønt. Men de har jo delegert alle avgjørelser til byråkrater som ikke står til ansvar for noen folkevalgt organ. Dette er forøvrig noe vi ser i mange sektorer – ta bare helseforetakenes inntogsmars.
Nordmøre – et foregangsområde for ferjedrift
Jeg kommer selv fra et ferjefylke. Jeg er så gammel at jeg har vært med på mange sjøsettinger av ferjer. Verftene i Kristiansund har gjennom årene bygget en rekke ferjer. Nordmøre var et foregangsområde når det gjelder ferjedrift her i landet.
Selvsagt burde mange av de dieselferjene som har vært i drift I 50 år eller mer, bli erstattet med nye. Men at de absolutt skal erstattes av el-ferjer forstår jeg ikke. Den teknologien som er utviklet for nye dieselmotorer er selvsagt langt mer miljøvennlig enn de gamle motorene. Men ifølge politikerne er det kun elferjer som kan redde verden. På Nordmøre har vi fått en stor ferjepakke med nye el-ferjer. Selvsagt er det hyggelig å få nye ferjer, men jeg tror de fleste nordmøringene hadde vært fornøyd også med dieselferjer slik at billettprisene fortsatt kunne holdes på et lavere nivå enn det vi ser nå.
Nå kjøpslåes det i Stortinget om kompensasjonsordningen vedrørende elferjene. Venstre synes å bønnfalle FrP for å komme tjil enighet. Det skal bli interessant å se hva som skjer – men jeg tror at det er folket som bruker ferjene som må betale prisen for dette nye elektriske eventyret.