Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
31 oktober 2020 20:07
Del på Facebook
Om bord i MF Grip på Talgsjøen mellom Sevika og Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Om bord i MF Grip på Talgsjøen mellom Sevika og Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er et ferjeopprør langs kysten – og det er sannelig ikke merkverdig. Ferjetaktsene har steget veldig sterkt. En av de viktigste årsakene til det, er at politikerne har funnet ut at el-ferjene skal redde verden. Men det å bygge el-ferjer er vesentlig dyrere enn å bygge konvensjonelle ferjer. Tar man med alle driftsutgiftene blir også disse vesentlig høyere enn ved konvensjonell ferjedrift.

Nå kan ferjeprisene bli enda høyere

For å kompensere for de økte utgiftene fikk fylkeskommunene et ekstra tilskudd fra staten på vel 150 millioner kroner i 2019. Men nå tyder alt på at denne kompensasjonen vil bortfalle. Da blir ferjeprisene enda dyrere for folk flest. Og ferjeopprøret vil bli enda kraftigere.

Politikerne hjernevasket

Det som har skjedd i denne saken viser hvor langt unna virkeligheten mange politikere er kommet. En meget sterk lobby har i årevis hjernevasket politikere om at elektrisifisering er det eneste saliggjørende på jord.

Vi har fått utrolige fordeler for dem som kjøper elbil.

Mange flotte fjellområder blir bygget ut med enorme vindturbiner. Mange av disse turbinene er langt høyere enn de man opprinnelig søkte om. Men det tillegges likesom ingen vekst. Har man fått en konsesjon så har man fått en konsesjon uansett hva man bygger.

Byråkratene bestemmer

Dette skjønner jo folk flest – og dette burde også poltikerne skjønt. Men de har jo delegert alle avgjørelser til byråkrater som ikke står til ansvar for noen folkevalgt organ. Dette er forøvrig noe vi ser i mange sektorer – ta bare helseforetakenes inntogsmars.

Nordmøre – et foregangsområde for ferjedrift

Jeg kommer selv fra et ferjefylke. Jeg er så gammel at jeg har vært med på mange sjøsettinger av ferjer. Verftene i Kristiansund har gjennom årene bygget en rekke ferjer. Nordmøre var et foregangsområde når det gjelder ferjedrift her i landet.

Selvsagt burde mange av de dieselferjene som har vært i drift I 50 år eller mer, bli erstattet med nye. Men at de absolutt skal erstattes av el-ferjer forstår jeg ikke. Den teknologien som er utviklet for nye dieselmotorer er selvsagt langt mer miljøvennlig enn de gamle motorene. Men ifølge politikerne er det kun elferjer som kan redde verden. På Nordmøre har vi fått en stor ferjepakke med nye el-ferjer. Selvsagt er det hyggelig å få nye ferjer, men jeg tror de fleste nordmøringene hadde vært fornøyd også med dieselferjer slik at billettprisene fortsatt kunne holdes på et lavere nivå enn det vi ser nå.

Nå kjøpslåes det i Stortinget om kompensasjonsordningen vedrørende elferjene. Venstre synes å bønnfalle FrP for å komme tjil enighet. Det skal bli interessant å se hva som skjer – men jeg tror at det er folket som bruker ferjene som må betale prisen for dette nye elektriske eventyret.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse