Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Anja Cecilie Solvik og Sindre Stabell Kulø
Kronikk
13 januar 2021 23:34
Del på Facebook
Bunadsgeriljaens leder Anja Solvik er klar for å kjempe videre for fødetilbudet til Nordmøringene. Foto: Privat
Bunadsgeriljaens leder Anja Solvik er klar for å kjempe videre for fødetilbudet til Nordmøringene. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bunadsgeriljaen har mottatt budskapet om at Helse Møre og Romsdal (HMR) stenger fødeavdelingen i Kristiansund fra og med 8 februar! Dette er i strid med stortingsvedtaket fra 12. mai 2020: «Stortinget ber regjeringen følge opp anmodningsvedtak 750 (2017-2018), og sørge for at fødeavdelingen i Kristiansund består inntil det nye sykehuset på Hjelset er i drift.  Da påla Stortinget HMR å holde fødeavdelingen i Kristiansund operativ. Dette bryter nå HMR med.

Vi har sett helseforetaket styre mot dette gjennom å ikke ivareta en god rekrutteringsprosess over mange år:

  • Forsøket på å rekruttere gynekologer kom for sent i gang. Dette var en varslet situasjon.
  • Annonseringen har vært mangelfull. HMR har ikke utlyst stillinger i legetidsskriftet.
  • Gynekologer med tilknytning Kristiansund har ikke mottatt konkret tilbud om jobb. Og Jordmødre som har ønsket stillinger har blitt avvist.

Helseforetaket setter seg med dette over Stortinget! Kan Regjeringen og Helseminister Bent Høie tillate dette? At rekruttering har vært en utfordring er ikke en ukjent problemstilling. Helseministeren har et ansvar for å forsikre seg om at helseforetak utfører de oppgaver de blir pålagt og sørger for at både arbeidsforhold og rekrutteringsarbeid ikke blir nedprioritert for å bli selvforsterkende profetier.

Våre tanker er med de ansatte og de fødende på Nordmøre. Mange kvinner går nå en usikker tid i møte.

Ros- analysen fra 2019. konkluderte med at dersom en sammenslåing av fødetilbudet skulle være tilrådelig skulle følgende risikoreduserende tiltak gjennomføres: Kai ved Rensvik, Hotellovernatting i Molde og hundre prosent følgetjeneste. Lite av dette er på plass. Bunadsgeriljaen understreker at risikoreduserende tiltak aldri kan erstatte en fødeavdeling.

Bunadsgeriljaen tar ikke av seg bunaden! Vi vil fortsette kampen for å hindre nedlegging av flere fødeavdelinger. Stortingsvalget til høsten kan derfor bli avgjørende for å sikre nære og gode fødeavdelinger til kvinner landet over!

I mellomtiden er det Helseministeren og Regjeringens ansvar å sørge for at Stortinget vedtak blir fulgt!

Av Bunadsgeriljaen ved:

Anja Cecilie Solvik, Daglig leder
Sindre Stabell Kulø, Styreleder

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse