Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Hogne Hongset, tilhenger av konfrontasjon
Kronikk
07 september 2021 20:22
Del på Facebook
Hedwig Thiery Aresvik, Sentralstyremedlem i Natur og Ungdom
Hedwig Thiery Aresvik, Sentralstyremedlem i Natur og Ungdom
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hedwig Thiery Aresvik, sentralstyremedlem i Natur og Ungdom, angriper meg i KSU.NO 07. september, og innleder med følgende salve: «Hogne Hongset går igjen frem med geværet. Nok en gang skades debatten, og denne gangen også organisasjons-Norge.»

Grunnen er at jeg brukte uttrykket «bakholdsangrep» om Naturvernforbundets boikott av Motvind Norges demonstrasjon foran Stortinget i Oslo sist lørdag. Dette er ifølge Aresvik tydeligvis så alvorlig at hun ber meg som debattant om « - - å holde seg for god for krigsholdninger.» Det er i sannhet «å skyte spurv med kanoner», for å bruke en annen metafor. (Forhåpentligvis slipper jeg å svare på et rasende innlegg fordi jeg her brukte ordene «skyte» og «kanon»!)

Uttrykket bakhold er en velkjent metafor. Det har negativ ladning, og er et uttrykk som brukes når noen, og gjerne på sviktende grunnlag, faller noen andre i ryggen. Spesielt negativt blir det når den som blir utsatt for angrepet, er en antatt venn. Jeg står fullt ut ved at jeg brukte uttrykket i den aktuelle saken.

Bakgrunnen har de fleste fått med seg: Motvind Sørvest hadde invitert alle politiske partier, inkludert Alliansen, til et møte om Buheii vindkraftverk. Dette ble det reagert negativt på fra flere hold. Etter først å ha prøvd å forsvare invitasjonen til Alliansen, vedtok styret i Motvind Norge en fullstendig paddeflat beklagelse i saken, med denne ordlyden: «Motvind Norge beklager at Alliansen i det hele tatt ble invitert til Camp Buheii 6.-8.august 2021, og vi beklager dessuten at vi har vært for trege og ikke tilstrekkelig klare i vår avstandtagen i etterkant.»

Selv etter denne glassklare beklagelsen, fant Naturvernforbundet å ville boikotte arrangementet foran Stortinget! Fire partier trakk seg også fra å delta (AP, SV, V og MDG), ikke minst fordi Rasmus Hansson i MDG gikk offentlig ut og ba de andre partiene om også å trekke seg. Høyre og KrF svarte ikke engang på invitasjonen til å delta. Rødt, SP og FrP lot seg ikke skremme, og stilte opp med klare uttalelser om å stoppe videre utbygging av vindkraft på land.

Det er kanskje ikke så rart at Natur og Ungdom gjerne vil ha fokus vekk fra det saken faktisk gjelder, nemlig å få stoppet videre bygging av vindkraft på land. Her har NU pent sagt ingen ærerik historie å vise til, og er heller ikke i dag noen patent medspiller i denne viktige kampen.

På NUs hjemmeside ligger denne erklæringen med fete typer: «Me tar ikkje eit prinsipielt standpunkt for eller mot vindkraft på land». Et annet sted i på hjemmsiden står dette: «Imidlertid må me erkjenne at vindkraft på land i dag er lønsamt og kan realiserast i stor skala, og klimakrisa krev løysingar som kan takast i bruk i dag – ikkje ein gong i framtida.»

Tidligere ledere i NU (som senere også er blitt ledere i Naturvernforbundet) har da også vært aktive pådrivere, og aksjonister, FOR utbygging av vindkraft på land. Heldigvis ser vi at Naturvernforbundet, der jeg også er medlem, gradvis har beveget seg i riktig retning, som etter Motvind Norges mening er full stopp for vindkraft på land. Der er ikke Naturvernforbundet ennå.

Det er i dag klart at vi kan skaffe fram all den fornybare energien vi trenger for å helelektrifisere Norge, uten en eneste ny vindturbin. Med en mer aktiv energipolitikk kan vi etter hvert også demontere alle vindturbinene som er bygd, etter hvert som konsesjonsperiodene går ut.

For NU-medlemmer som vil orientere seg om fakta i vindkraftsaken, noe som tydeligvis trengs, anbefales nettstedet energiognatur.no.

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013–2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse