Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
01 februar 2022 09:40
Del på Facebook
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Havvind finnes ikke grønt og i tillegg til å ødelegge fiskefelt for sild, makrell, tobis, flyndre med mer,  vil etableringskostnadene bli enorme, som igjen driver strømpris opp.

Havvind har flere ganger høyere kostpris pr kWh enn vindkraft på land og enda flere utenlandskabler vil gi enda mer eksport og import når reservene tømmes. Resultatet er høye strømpriser for evig og alltid. Normal strømpris i Tyskland og Danmark er 3 kr kWh i snittpris pr år.

Det kan aldri produseres nok strøm på norsk territorium til hele Europas befolkning og industri om vi så peprer alt areal på land med vindkraft, demmer opp hvert eneste vannfall og dundrer på med havvind. Behovet er umettelig og det vet kraftbransjen.

Løgnen om at havvind er bra og vil senke kraftpris er «vindkraftløgnplata» om vindkraftverk på land utgitt på nytt. Ingen vil bygge vindkraft på land i Norge nå som subsidieordning ikke finnes. Nå skal det hentes subsidier fra havvind utbygging og en blanding av uvitende, naive og korrupte politikere danser med.

Vindkraft vil uansett hvor aldri kunne bli et reelt alternativ da det alltid må finnes tilsvarende mengder balansekraft for å sikre stabil leveranse. Vindkraft er uforutsigbart, uregulerbart og dyrt. Hvis ønsket om grønt skifte er reelt, kan Tyskland med fordel begynne med å gjenåpne sine kjernekraftverk og skaffe seg ekte utslippsfri strøm selv. Kraft produsert der den skal forbrukes med kortest mulig transportvei.

Ønsket om havvind bunner i tre ting. Bransjen som produserer og bygger vindkraftturbiner vil selge. Offshore bransjen vil seile og serve. Samt at kraftbransjen vil få opp strømpris enda mer og legge Norge brakk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse