Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
01 februar 2022 09:40
Del på Facebook
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Havvind finnes ikke grønt og i tillegg til å ødelegge fiskefelt for sild, makrell, tobis, flyndre med mer,  vil etableringskostnadene bli enorme, som igjen driver strømpris opp.

Havvind har flere ganger høyere kostpris pr kWh enn vindkraft på land og enda flere utenlandskabler vil gi enda mer eksport og import når reservene tømmes. Resultatet er høye strømpriser for evig og alltid. Normal strømpris i Tyskland og Danmark er 3 kr kWh i snittpris pr år.

Det kan aldri produseres nok strøm på norsk territorium til hele Europas befolkning og industri om vi så peprer alt areal på land med vindkraft, demmer opp hvert eneste vannfall og dundrer på med havvind. Behovet er umettelig og det vet kraftbransjen.

Løgnen om at havvind er bra og vil senke kraftpris er «vindkraftløgnplata» om vindkraftverk på land utgitt på nytt. Ingen vil bygge vindkraft på land i Norge nå som subsidieordning ikke finnes. Nå skal det hentes subsidier fra havvind utbygging og en blanding av uvitende, naive og korrupte politikere danser med.

Vindkraft vil uansett hvor aldri kunne bli et reelt alternativ da det alltid må finnes tilsvarende mengder balansekraft for å sikre stabil leveranse. Vindkraft er uforutsigbart, uregulerbart og dyrt. Hvis ønsket om grønt skifte er reelt, kan Tyskland med fordel begynne med å gjenåpne sine kjernekraftverk og skaffe seg ekte utslippsfri strøm selv. Kraft produsert der den skal forbrukes med kortest mulig transportvei.

Ønsket om havvind bunner i tre ting. Bransjen som produserer og bygger vindkraftturbiner vil selge. Offshore bransjen vil seile og serve. Samt at kraftbransjen vil få opp strømpris enda mer og legge Norge brakk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Frode Hoseth 1 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøKanskje heier man på selve EUROPAVEIEN på forskjellig måte, men det behøver ikke bety at man er imot fergefri forbindelse ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Skrot fergene
@Frode HosethFergefri E39 Møreaksen handler om å erstatte fergene. Ikke bare over Romsdalsfjorden, men også til øyene Otrøya og Gossen. Men ...
Frode Hoseth 6 timer siden Skrot fergene
Fremfor å være en brobygger i det öppna landskap har Sundsbø gått under jorden med tunellsyn. Er det korrekt oppfattet?Fra ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Skrot fergene
@Rolf Erik PedersenDu sidestiller kostnad for drift av ferger med drift av vei i dagen? Du må sammenligne drift av tunneler med ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Skrot fergene
@Rolf Erik PedersenEn gjennomsnittlig elbil bruker 3,7 kWt på å krysse fjorden via Møreaksen (tall fra Sintef). Hvilken omvei er det du ...
Rolf Erik Pedersen 14 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTror ikke du vet hva bærekraft er.Fjordkryssingen er I NTP.Når Møreaksen ble valgt til å ligge i planen, var det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse