Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
Vidar Holm, fast skribent
01 februar 2022 09:40
Del på Facebook
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Havvind finnes ikke grønt og i tillegg til å ødelegge fiskefelt for sild, makrell, tobis, flyndre med mer,  vil etableringskostnadene bli enorme, som igjen driver strømpris opp.

Havvind har flere ganger høyere kostpris pr kWh enn vindkraft på land og enda flere utenlandskabler vil gi enda mer eksport og import når reservene tømmes. Resultatet er høye strømpriser for evig og alltid. Normal strømpris i Tyskland og Danmark er 3 kr kWh i snittpris pr år.

Det kan aldri produseres nok strøm på norsk territorium til hele Europas befolkning og industri om vi så peprer alt areal på land med vindkraft, demmer opp hvert eneste vannfall og dundrer på med havvind. Behovet er umettelig og det vet kraftbransjen.

Løgnen om at havvind er bra og vil senke kraftpris er «vindkraftløgnplata» om vindkraftverk på land utgitt på nytt. Ingen vil bygge vindkraft på land i Norge nå som subsidieordning ikke finnes. Nå skal det hentes subsidier fra havvind utbygging og en blanding av uvitende, naive og korrupte politikere danser med.

Vindkraft vil uansett hvor aldri kunne bli et reelt alternativ da det alltid må finnes tilsvarende mengder balansekraft for å sikre stabil leveranse. Vindkraft er uforutsigbart, uregulerbart og dyrt. Hvis ønsket om grønt skifte er reelt, kan Tyskland med fordel begynne med å gjenåpne sine kjernekraftverk og skaffe seg ekte utslippsfri strøm selv. Kraft produsert der den skal forbrukes med kortest mulig transportvei.

Ønsket om havvind bunner i tre ting. Bransjen som produserer og bygger vindkraftturbiner vil selge. Offshore bransjen vil seile og serve. Samt at kraftbransjen vil få opp strømpris enda mer og legge Norge brakk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse