Annonse
Hogne Hongset, medlem i Alternativ Energikommisjon og rådgiver i Motvind Norge
Kronikk
Hogne Hongset, medlem i Alternativ Energikommisjon og rådgiver i Motvind Norge
25 august 2022 20:14
Del på Facebook
Hildegunn Blindheim. Foto: Mats Bakken (https://www.flickr.com/photos/olfnorge/50726450662/in/photostream/)
Hildegunn Blindheim. Foto: Mats Bakken (https://www.flickr.com/photos/olfnorge/50726450662/in/photostream/)
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Offshore Norge frykter kraftkrisa vil hindre planene om å elektrifisere sokkelen. Hildegunn Blindheim er administrerende direktør i NHOs landsforening Offshore Norge, tidligere Norsk olje og gass. Hun uttaler seg friskt og feilaktig om elektrifisering av sokkelen i Klassekampen mandag 22.8.

Saken hun uttaler seg om er for tiden høyaktuell: Videre elektrifisering av sokkelen med strøm fra land. Dette var oljebransjen tidligere imot. Det var fordi det er ekstremt kostbart, og fordi bransjen lenge mente at det ikke gir noen reduksjon av de globale utslippene av CO2. Men så bestemte myndighetene at CO2-avgiften skal opp til 2000 kr pr tonn. Kombinert med stigende kvotepriser i EU, ble det brått direkte lønnsomt for oljebransjen å elektrifisere med strøm fra land. Da ble klimalyden fra bransjen spilt etter en ny melodi,- nå var elektrifiseringen blitt et klimatiltak! Som Peer Gynt sa: «Kom siden hen til andre resultater!»

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blindheim begrunner i intervjuet klimaeffekten slik: «Når vi elektrifiserer, fjerner vi bruk av fossil energi. Kvotesystemet i EU blir strammet kraftig inn. I tillegg er gassturbinene på sokkelen både gamle og mindre effektive enn kombikraftverk på land. Gassen vi eksporterer til Europa, brukes mye mer effektivt enn på norsk sokkel. Når den frigjorte gassen i tillegg kan fortrenge kull og andre gassressurser med høyere utslipp, er det enda bedre.»

Å si at elektrifisering av sokkelen «fjerner» fossil energi er rent tøv. Det som skjer er at frigjort gass eksporteres til Europa, som Blindheim selv påpeker. Ifølge Blindheim kommer klimaeffekten av at gass kan brukes mer effektivt på land enn ute på sokkelen, og at den gassen som flyttes på land kan fortrenge kull.

Dette er isolert sett riktig. For selv om gassturbinene som brukes er de samme, og selv om snittalderen nok ikke er svært forskjellig på land og ute i havet, så kan mer av overskuddsvarmen fra produksjonen utnyttes bedre på land.

Men dette er bare halve sannheten. For hvor hentes den fra, strømmen som sendes fra land og ut på sokkelen? Det unnlater Blindheim behendig å si noe om. Og det er mye strøm vi snakker om. For tiden går det rundt 9 TWh ut i havet pr år. Det er ca det Oslo by bruker. Planene er at dette skal dobles på få år. Det bidrar godt til at Åslaug Haga i Norwea og Knut Kroepelien i Energi Norge, med velvillig støtte fra Statnett, kan hevde at vi går mot «kraftunderskudd om få år». Så igjen: Hvor kommer strømmen fra?

Meg bekjent har ingen bedrifter blitt bedt om å stenge ned for å frigjøre strøm for sokkelen, det er som kjent helt andre grunner til at bedrifter nå stenger dørene. Husholdningene er heller ikke blitt bedt om å senke temperaturen i stua for det gode formål. Så hvor hentes strømmen til sokkelen fra? Svaret er enkelt: Redusert eksport!

Annonse
Annonse

Hva blir så igjen av Blindheims klimaeffekt, når begge sider i regnestykket tas med! Akkurat det er det nå stadig flere som skjønner: De norske CO2-utslippene går ned, det er riktig. Men de globale utslippene går opp! For når vi «flytter» en gitt mengde strøm fra eksport, der den i ifølge bl.a. Norsk klimastiftelse først og fremst slår ut kullkraft, ut til sokkelen der den slår ut gasskraft med halve CO2-utslipp, da er resultatet gitt: Økte globale utslipp! Er det ikke på tide at noen voksne nå griper inn?

Salig Ibsen etterlot seg mange fyndord. Et av dem går slik: «Hvor Udgangspunktet er galest, blir Resultatet tidt originalest.»

Red. anm. En kortere utgave av denne kronikken er publisert i Klassekampen.

Hele tråden

Opprinnelig innlegg fra Hogne Hongset - 24. august 2022

Tilsvar fra Ann-Cathrin Vaage - 26. august 2022

Tilsvar fra Hogne Hongset - 30. august 2022

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Steinar Johansen · 2 år siden
    Det blir ikke betraktet som løgn når de med rett mening kommer med den 
    Men du har helt rett, det er ikke bare Halv sannhet. Det hun skriver er helt feil 
    Noe av Det som er farlig i et samfunn,  er når de store toneangivende medier er enig med eliten og politikere om at slik er virkeligheten 
    Det er bare å ta en titt på vår store nabo i Øst
    Putin og media går hånd i hånd . Slik er det også i ferd med å utvikle seg i vårt land også 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse