Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av Edvard Grieg plattformen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Illustrasjonsfoto av Edvard Grieg plattformen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hogne Hongset skriver i sitt innlegg i Klassekampen og i KSU.NO den 24. august at elektrifisering av plattformer med strøm fra land gir økte globale utslipp. Det stemmer ikke!

Det viktigste klimatiltaket på norsk sokkel er å erstatte bruk av gass på plattformene med strøm fra land. Gassen blir da istedenfor sendt til UK og EU der den enten brukes direkte i industri eller husholdninger, eller den brukes til å produsere strøm. Gassituasjonen i Europa gjør at de bruker stadig mer kull. Å erstatte dette kullet med gass fra Norge har en betydelig klimaeffekt.

Hvis vi bruker strøm fra land til å redusere utslippene på norske plattformer med 4,5 millioner tonn CO2, så kan vi sende 2,5 milliarder kubikkmeter gass ekstra til UK og EU. Dette gir en mye mer effektiv utnyttelse av energien i gassen enn om den brukes på norsk sokkel. Og selv om dette skulle medføre at vi i perioder eksporterer mindre strøm til Europa eller må importere strøm, så er nettoeffekten uansett at det totalt sett blir mindre klimagassutslipp. Både for Norge og globalt.

Hele tråden

Opprinnelig innlegg fra Hogne Hongset - 24. august 2022

Tilsvar fra Ann-Cathrin Vaage - 26. august 2022

Tilsvar fra Hogne Hongset - 30. august 2022

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse