Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
09 desember 2023 11:22
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hva er det som skjer rundt om i de statlige etater og foretak? Hvor mange «troll» er det som driver en stat i staten? Det som kommer frem viser i alle fall at det er mye ukultur. Det skal bli interessant å få hele historien som Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) som på egen hånd lånte 200 millioner kroner ulovlig av et av selskapene til søkkrike John Fredriksen. Og betingelsene for lånet med ti prosent rente er ufattelig dårlig.

Må statsråden gå av?

Ledelsen i NSM flyttet inn i et nytt bygg som selvsagt måtte spesialtilpasses. Det ble veldig dyrt. Og i og med at man ikke hadde fått bevilget nok penger fra Justisdepartementet til det som måtte gjøres, inngikk man en avtale om et famøst og kostbart lån fra huseieren.

Annonse
Annonse

Nå er det mange påstander om hva departementet egentlig visste om denne saken. Dette vil vel en nærmere granskning avdekke. Uansett er saken så alvorlig at statsråd Emilie Enger Mehl (Sp) kanskje må forlate sin post.

Men kanskje man også skal se nærmere på hva byråkratene i departementene foretar seg for å følge opp kontrollrutiner. Det hjelper lite å skifte ut statsråder om man ikke rydder opp i system som ikke fungerer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bane Nord går fra skandale til skandale

Men det er flere egenrådige mennesker rundt om i det statlige systemet som synes å ha sin egen agenda. I Bane Nord (tidligere Jernbaneverket) har den ene skandalesaken etter den andre blitt avdekket. Nå sist gjelder det en ny jernbanestrekning i Vestfold som nylig fikk kjøreforbud i og med at ikke Bane Nord har fulgt opp dokumentasjonskrav fra Jernbanetilsynet. Hele åtte ganger har Jernbanetilsynet gitt Bane Nord tidsbegrensede tillatelser til å kjøre tog mellom Porsgrunn og Larvik. Denne strekningen ble tatt i bruk for fem år siden. Samferdselsministeren hadde ikke fått noe beskjed om denne saken. Snakk om kontroll med en underliggende etat.

Helseplattformen – skandalen vokser for hver dag

Ellers må jeg nok en gang ta med kaoset rundt Helseplattformen i Helse Midt-Norge. Milliardene ruller ut av dette prosjektet. Helseministeren sitter handlingslammet. I denne saken kan hun ikke skylde på å ikke ha fått kunnskap om elendigheten. Helsebyråkratene synes ikke å ta konsekvensene for kostnadseksplosjonen. Mange lurer på hvorfor helseministeren lar dette spillet fortsette. Hun burde selvsagt forlengst ha fjernet dagens ledelse i Helse Midt-Norge. Dessverre er helsebyråkratene fredet. Men helseministeren er ikke fredet. Men så lenge hun følger opp direktivene fra sjefen – statsminister Støre - blir hun enn så lenge sittende. Men de styrer på lånt tid. Men nå begynner denne skandalen å bli alvorlig også for regjeringen. Hvor mange liv skal gå tapt på grunn av all elendigheten som følger i kjølvannet av denne saken? Nå må sykehusene redusere behandingen av pasienter for å betale regningen til det amerikanske selskapet som utvikler et journalsystem som ikke fungerer i Norge. Men hvorfor betale til et system som ikke fungerer og som er full av feil? Jeg har aldri forstått at staten ikke har tatt ansvar for å utvikle et felles journalsystem for hele landet. Dette burde vært ledet fra Helsedepartementet og finansiert direkte fra staten.

Hvilken respekt er det for skattebetalerne?

Det synes å være svært lite respekt for lover og regler rundt i statlige foretak og underliggende etater i staten. Problemet er at politikerne har delegert alt for mye til de statlige byråkratene. Men kanskje skjer det snart en «vekkelse» blant våre folkevalgte på Stortinget slik at politikerne tar igjen makt de har gitt fra seg. Det vil i så fall være på høy tid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
    For nokre tiår sidan gikk det to britiske serier på NRK,  først Javel, statsminister. Deretter Javel, statsråd. Slik er det i Noreg framleis. Kanskje i større grad. Statsrådar som ikkje har rolla som fagfelt, men rolle som lærling. Berre ein har skravletøyet i orden så duger ein til alt. Men, heldigvis blir hendingane publisert før før dei rekk å får festa talepunkta på ein serviett.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse