Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bård S. Solem, Motvind Norge
Kronikk
19 januar 2024 22:59
Del på Facebook
Blå skravur viser Fred Olsen sitt nye forslag til turbinplasseringer tett inntil drikkevannskildene til Kristiansund og Tingvoll. Illustrasjon: Bård S Solem, Motvind Norge
Blå skravur viser Fred Olsen sitt nye forslag til turbinplasseringer tett inntil drikkevannskildene til Kristiansund og Tingvoll. Illustrasjon: Bård S Solem, Motvind Norge
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Etter møte med Kristiansund kommune 12. januar justerer de nå planarealet slik at turbinene ikke plasseres direkte i nedslagsfeltet til drikkevannskilden Storvatnet (Kristiansund) og Torjulvatnet (Tingvoll) – men kloss inntil!

Med dette grepet ligger det en innrømmelse – de ser at det er uakseptabelt å plassere turbiner og anleggsveier i nedslagsfeltet til drikkevann!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men – de legger planarealet ute i nedslagsfeltet og trekker en grense for turbinplassering eksakt på vannskillet!

De ser dermed fullstendig bort fra risikoen hvis en 200 meter høy turbin kollapser under en storm og faller inn i drikkevannskilden med 2000 liter hydraulikkolje i turbinhuset. Det ser også bort fra oljelekkasjer i turbinhuset som renner ut på vingene og spres med vinden flere kilometer. Og for ikke snakke om slitasje og mikroplast som kontinuerlig slipes av turbinbladene og føres med vinden.

Ikke la dere lure!

De justerer nå planområdet slik at de plasserer turbiner lengre ute på de tre høydedragene østover mot Trongfjorden og utvider planarealet sør-vestover i retning Gylvatnet og Tingvollfjorden.

Annonse
Annonse

I sin redegjørelse til Tingvoll kommune oppgir de også to alternative anleggsveier opp til fjellet:

Adkomst fra sør-øst og Torjulvågen anser de som mest aktuelt, men en adkomst fra Gyl i sør-vest kan også være aktuelt. Det blir i så fall 5 km lange traséer som må sprenges ut gjennom kupert fjellandskap, myr- og skogområder før de er oppe i det kuperte fjellet!

På kartet viser jeg nedslagsfeltet til de to drikkevannskildene og tidligere turbinplasseringer foreslått av Fred Olsen. De gule vil nå komme utenfor det nye planarealet, men vil bli flyttet sør-vestover og østover innenfor det utvidete planarealet.

Det skraverte arealet (med blått) er det arealet de foreslår for turbinplasseringer. Som dere ser, ligger det kloss inntil drikkevannskildene!

Kan ikke Fred Olsen snart forstå at de ikke er velkommen i Tingvoll?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse