Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For to år siden kunne vi lese nyhetssaker om nøyaktig hvor mange prosent matvareaktører anslo at prisene ville øke med.

Denne formen for signalisering til resten av dagligvarebransjen om at alle kan øke prisene sine samtidig, skjedde i forbindelse med to årlige forhandlinger mellom matvareleverandører og dagligvarekjedene. Før kunne også en butikk som la ned, hindre at nye etablerte seg i det nedlagte lokalet. Begge deler er det heldigvis slutt på nå.

Annonse
Annonse

Datoen 1. februar har tradisjonelt vært et tidspunkt for drastisk økning i matprisene. Etter at regjeringen satte i gang historisk mange tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvaresektoren, har matvareaktører gått vekk fra å kun forhandle to ganger i året.

Dagligvarebransjen er et mye omtalt tema som følge av de økte prisene vi opplever, og det er ikke en lett bransje å forstå seg på. I en samtale med E24-podden sier Rema 1000-eier Ole Robert Reitan med glimt i øyet at «hvis du har lyst til å jobbe i en bransje hvor ingenting stemmer med det du lærer på skolen, så er dagligvarebransjen et bra sted å komme», med henvisning til at økt etterspørsel ikke nødvendigvis gjør ting billigere – det er bare å se til ribbeprisene i juletiden.

Før jul lanserte regjeringen at vi skal gjøre det enklere for nye aktører å etablere seg, ved å forhindre usaklig prisdiskriminering mot mindre butikker. Forskriften er på høring med frist i februar.

Annonse
Annonse

Reitan og andre dagligvareaktører er nemlig ikke helt enige om hva som skal til for å senke prisene i dagligvarebransjen. Det har derfor vært helt nødvendig for regjeringen å undersøke hvordan prisene i butikken faktisk blir til, hvordan egne merkevarer (First Price, Rema 1000-merket etc.) spiller inn på prisene, og hva det innebærer for prissituasjonen at samme aktør sitter på alle sider av bordet. Noen kjeder eier nemlig både matvareleverandøren, grossisten og distribusjonsleddet som hører til før en vare når ut i butikken.

Det var gjort lite på dette feltet da vi tok over regjeringskontorene i 2021. Økt kunnskap har derfor vært viktig, ellers risikerer vi å innføre tiltak som gir økte matpriser på sikt.

I tillegg til å få kunnskap om hvordan bransjen fungerer, har vi satt i gang flere kraftfulle grep for å få styrket konkurransen i dagligvaresektoren. Regjeringen har blant annet:

  • Styrket Konkurransetilsynet og Dagligvaretilsynet, som skal holde aktørene i ørene.
  • Avviklet ordningen hvor dagligvareaktører kan forhindre konkurrenter i å bruke butikklokaler de selv ikke benytter lenger.
  • Fått slutt på prissignalisering i media: Det betyr som nevnt at dagligvarekjedene er mer forsiktige med å kommentere prisforhandlingene offentlig, som kan bidra til å gi hverandre hint om hvilket prisnivå de legger seg på.

1. februar er altså en dag man kan forbinde med store prisøkninger, som resultat av forhandlinger mellom leverandører og matvarekjedene. Men her har Konkurransetilsynet slått fast at det å forhandle bare to ganger i året ikke har bidratt til god konkurranse. Nå går flere dagligvareaktører over til å forhandle med leverandørene sine flere ganger i løpet av et år, og vekk fra å fortelle hverandre i media hvilket prisnivå de skal legge seg på. Det tror jeg er klokt.

Vi har satt i gang historisk mange tiltak for denne bransjen og skal fortsette å overvåke markedssituasjonen fremover. Jeg har troen på at kombinasjonen av tiltak overfor dagligvarebransjen og regjeringens ansvarlige pengebruk gjør at vi går en bedre tid i møte, med fortsatt lav arbeidsledighet og stopp i prisveksten. Forhåpentligvis også i butikken.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse