Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
02 oktober 2019 14:10
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribentBåde Statens vegvesen og Nye Veier mener at veiene kan bygges billigere.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud mener at man kan spare 100 milliarder på 120 veiprosjekter som i dag har en kostnadsramme på 600 milliarder kroner.

Det er alt for store og kostbare veiprosjekter som er foreslått. Noen har vært i drømmenes verden i planleggingen – og det er ikke spart på noe. Mange synes å ha fått sugerør inn i disse prosjektene. Det spares ikke på noe verken når det gjelder kunsterisk utmykking eller på spenstige arkitektoniske løsninger.

Mastadontprosjekter

Spesielt er en del fjordkrysningsprosjekter på Vestlandet blitt noen mastadont-prosjekter som koster skjorta. Mange av disse prosjektene ble lansert for flere år siden. Politikere har slukt alle kalkyler rått og de har selvsagt låst seg fast i prosjekter som Møreaksen – galskapens akse for å nevne et eksempel. Men det er mange flere.

Verden er endret seg mye siden disse prosjektene så dagens lys. Men politikerne som styret AS Norge i dag synes ikke å endre på et komma i sine standpunkter. Noen maktpolitikere synes å ha mistet all kontakt med velgerne sine.

Mer til vedlikehold

Vi får et stadig tøffere klima, og det trengs økte bevilgninger til vedlikehold. Dette innser nå stadig flere i de etatene som styrer med vei og veibygging.

Det å bruke milliarder av kroner på et fjordkrysningsprosjekt i stedet for å bruke midlene på de veiene som allerede ligger der mellom fjordene er selvsagt meningsløst. Og det må selvsagt være mulig å se om en del av fjordkrysningene kan gjøres enklere og billigere. Men dette nekter selvsagt en del av maktpolitikerne å se på.

Men en ting vil jeg advare mot – innsparingen må ikke gjøre at veiene blir mindre sikre. Sikre veier er avgjørende.

Les også hos bygg.no:

Vegvesenet: Kan kutte produksjonskostnader med 100 milliarder

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 23 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
Møreaksen – Genial, og den eneste aktuelle fjordkryssingen. Knapt noe politisk parti har andre alternativer for fergefri fjordkryssing på sitt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Hans-Peter KaaresenMøreaksen ligger inne på 9. plass i utkastet til prioriteringer i NTP:https://www.nrk.no/vestland/statens-vegvesen-legg-fram-nye-vegprioriteringar-1.16410026.Hvilket vedtak er det du sikter til?
Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
De som har vært i tvil, er ikke i tvil lenger, etter å ha lest dette innlegget.  De blir enda ...
Petter E. Olsen 1 dager siden En ny vår for kjernekraft?
Innlegget røper vel at den som skriver har lite greie på moderne kjernekraftverk og sitter fast i "atomkraft, det er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøJeg fikk ikke svar på mitt spørsmål... Så jeg gjentar det i håp om at du faktisk er voksen nok ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden En ny vår for kjernekraft?
Innleggets hovedbudskap er bra, sett i lys av den gammeldagse måten å se på kjernekraft, at det er noe vi ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte