Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
02 oktober 2019 14:10
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribentBåde Statens vegvesen og Nye Veier mener at veiene kan bygges billigere.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud mener at man kan spare 100 milliarder på 120 veiprosjekter som i dag har en kostnadsramme på 600 milliarder kroner.

Det er alt for store og kostbare veiprosjekter som er foreslått. Noen har vært i drømmenes verden i planleggingen – og det er ikke spart på noe. Mange synes å ha fått sugerør inn i disse prosjektene. Det spares ikke på noe verken når det gjelder kunsterisk utmykking eller på spenstige arkitektoniske løsninger.

Mastadontprosjekter

Spesielt er en del fjordkrysningsprosjekter på Vestlandet blitt noen mastadont-prosjekter som koster skjorta. Mange av disse prosjektene ble lansert for flere år siden. Politikere har slukt alle kalkyler rått og de har selvsagt låst seg fast i prosjekter som Møreaksen – galskapens akse for å nevne et eksempel. Men det er mange flere.

Verden er endret seg mye siden disse prosjektene så dagens lys. Men politikerne som styret AS Norge i dag synes ikke å endre på et komma i sine standpunkter. Noen maktpolitikere synes å ha mistet all kontakt med velgerne sine.

Mer til vedlikehold

Vi får et stadig tøffere klima, og det trengs økte bevilgninger til vedlikehold. Dette innser nå stadig flere i de etatene som styrer med vei og veibygging.

Det å bruke milliarder av kroner på et fjordkrysningsprosjekt i stedet for å bruke midlene på de veiene som allerede ligger der mellom fjordene er selvsagt meningsløst. Og det må selvsagt være mulig å se om en del av fjordkrysningene kan gjøres enklere og billigere. Men dette nekter selvsagt en del av maktpolitikerne å se på.

Men en ting vil jeg advare mot – innsparingen må ikke gjøre at veiene blir mindre sikre. Sikre veier er avgjørende.

Les også hos bygg.no:

Vegvesenet: Kan kutte produksjonskostnader med 100 milliarder

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse