Både Statens vegvesen og Nye Veier mener at veiene kan bygges billigere.
Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud mener at man kan spare 100 milliarder på 120 veiprosjekter som i dag har en kostnadsramme på 600 milliarder kroner.
Det er alt for store og kostbare veiprosjekter som er foreslått. Noen har vært i drømmenes verden i planleggingen – og det er ikke spart på noe. Mange synes å ha fått sugerør inn i disse prosjektene. Det spares ikke på noe verken når det gjelder kunsterisk utmykking eller på spenstige arkitektoniske løsninger.
Mastadontprosjekter
Spesielt er en del fjordkrysningsprosjekter på Vestlandet blitt noen mastadont-prosjekter som koster skjorta. Mange av disse prosjektene ble lansert for flere år siden. Politikere har slukt alle kalkyler rått og de har selvsagt låst seg fast i prosjekter som Møreaksen – galskapens akse for å nevne et eksempel. Men det er mange flere.
Verden er endret seg mye siden disse prosjektene så dagens lys. Men politikerne som styret AS Norge i dag synes ikke å endre på et komma i sine standpunkter. Noen maktpolitikere synes å ha mistet all kontakt med velgerne sine.
Mer til vedlikehold
Vi får et stadig tøffere klima, og det trengs økte bevilgninger til vedlikehold. Dette innser nå stadig flere i de etatene som styrer med vei og veibygging.
Det å bruke milliarder av kroner på et fjordkrysningsprosjekt i stedet for å bruke midlene på de veiene som allerede ligger der mellom fjordene er selvsagt meningsløst. Og det må selvsagt være mulig å se om en del av fjordkrysningene kan gjøres enklere og billigere. Men dette nekter selvsagt en del av maktpolitikerne å se på.
Men en ting vil jeg advare mot – innsparingen må ikke gjøre at veiene blir mindre sikre. Sikre veier er avgjørende.
Les også hos bygg.no: