Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
03 oktober 2019 22:15
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Nå får vi for alvor se konsekvensene av norsk feilslått klima- og energipolitikk.

Industrienergi.no: Protesterer mot økt nettleie for kraftforedlende industri: – Dette vil ramme oss hardt

Norsk industri ryker overende på grunn av vindkraftsubsidiering og utbygging av kabler og linjer som må bygges for å få eksportert mest mulig kraft. Dette er resultater vi alle visste ville komme, men våre folkevalgte setter Europa høyere enn eget hjemland.

ACER sørger for at vi snart ikke kan bestemme over egen vannkraft og gassforekomster. All vindkraft aktivitet på norsk jord er et direkte resultat av norske forpliktelser vi har bundet oss til. Mot folkets vilje.

Hvis Norge fremdeles på papiret skal være en demokratisk stat om to år, anbefaler jeg å tenke godt gjennom hvilken stemmeseddel som går i urna. Valgene er nok få blant dagens kandidater dessverre, som utpeker seg til å ville berge stumpene av Norge som selvstendig nasjon.

Noe mer klima- og miljøvennlig enn aluminium produsert på norsk vannkraft finner man knapt. Å produsere ting klodens folk er avhengige av på vannkraft i Norge er ubestridt det mest klima- og miljøvennlige som finnes. Samtidig sikrer det sysselsetting. Norges befolkning må ha arbeid, selv om det ikke virker som om våre politikere er særlig opptatt av hverken det eller jobbene vannkraften genererer. Det kan jo ikke bli bedre!

Men vi velger å søle bort vannkraften på eksport og importere kullkraft, samt betale for utenlandskabler og utenlandske vindkraftverk som ødelegger både norsk natur, økonomi og leveringssikkerheten vår, fordi noen skal tjene seg rike på børsen. Med "klima og miljø" som påskudd.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse