Svindlere forsøker i år som i tidligere år, å svindle nordmenn, advarer Skatteetaten.
Svindlerne forsøker som oftest å lure mottakerne av epostene til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som kan brukes til svindel eller ID-tyveri, ifølge direktør Ragna Fossen i sikkerhetsstaben i Skatteetaten.
Hun understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i epost eller på SMS, og de spør heller ikke om bank- eller kortopplysninger her. Når skattemeldingen er klar, mottar man en epost hvor man bes om selv å oppsøke nettsidene og logge seg inn.
Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) mener risikoen er større for å bli lurt nå som mange jobber hjemmefra og er mer på nett som følge av koronakrisen.
– Jeg er bekymret over at kriminelle prøver å utnytte oss alle i en sårbar situasjon, sier Helleland til NTB.
Hun har nylig holdt møte med telekomoperatører som deler bekymringen.
– Mitt klare råd er å ikke oppgi kontaktinformasjon eller andre sensitive opplysninger, og dobbeltsjekk at epostadresser er riktige, ikke bare navnet på avsenderen, sier hun.
Helleland viser til nettsiden Nettvett, som blant annet NorSIS og Nasjonal sikkerhetsmyndighet står bak, hvor det er utarbeidet egne råd for hvordan man kan ferdes trygt på nett under koronakrisen.
(©NTB)