Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 april 2020 09:27
Del på Facebook
Kollektivtransporten har flere steder kjørt med redusert rutetilbud. Samtidig som tilbudet nå normaliseres, innfører bransjen strengere smittevernregler. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Kollektivtransporten har flere steder kjørt med redusert rutetilbud. Samtidig som tilbudet nå normaliseres, innfører bransjen strengere smittevernregler. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kollektivtransporten har flere steder kjørt med redusert rutetilbud. Samtidig som tilbudet nå normaliseres, innfører bransjen strengere smittevernregler.

– Det har blitt meldt om fulle busser. Derfor oppfordrer vi nå alle kollektivselskapene om å sperre av halvparten av setene om bord, sier direktør Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen til NRK.

Busselskapene må merke seter som ikke skal brukes. Bussjåfører vil ikke passe på at reisende holder avstand. De kan velge å kjøre forbi holdeplasser dersom de vurderer at bussen er for full.

De nye tiltakene kommer fram i foreningens egen veileder for kollektivtransportselskapene.

– Det er valgfritt om de vil merke med sperrebånd, kliss, plakat eller plasttrekk, legger Grøtting til.

Stående skal samtidig få tydeligere beskjed om å holde avstand.

Ruter har ennå ikke bestemt hvordan de skal sette tiltakene fra veilederen i kollektivtilbudet i Oslo ut i livet.

– Vi går tilbake til et ordinært kollektivtilbud. Det gjør vi for at det skal være mulig å reise til samfunnskritiske jobber på en sikker og trygg måte, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Bussene vil samtidig kjøre med redusert kapasitet. Det betyr at passasjerer kan nektes å gå om bord.

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet utarbeider en egen nasjonal veileder for kollektivtransporten i Norge. Veilederen kan bli justert når den presenteres onsdag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse