Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
29 april 2020 14:18
Del på Facebook
Foto: Jørn Arve Hasselø / Statens vegvesen
Foto: Jørn Arve Hasselø / Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de har inngått kontrakt med arbeidsfellesskapet Dr.techn. Olav Olsen og Norconsult for utvikling av prosjekteringsgrunnlag for tre planlagte brukryssinger over Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden.

– De siste årene har vi gjennomført et betydelig arbeid med innsamling av måledata i fjordsystemene på de tre fjordene, sier prosjektleder Jørn Arve Hasselø.

Han forteller at måleprogrammet omfatter blant annet vind-, strøm- og bølgemålinger, dybdedata og terrengmodeller av havbunn samt marine grunnundersøkelser. Disse målingene blir fortløpende analysert og tolket. Nå skal resultatene av disse målingene danne grunnlaget for utviklingen av et regelverk for prosjektering av de ulike brukonseptene.

Hasselø forklarer at utvikling av prosjekteringsregler for disse store, komplekse bruene er et nødvendig forarbeid som må utføres før noe kan bygges, og inkluderer grunnlaget for planlegging, beskrivelse, tegninger, dimensjonering og beregninger. Denne planleggingen og prosjekteringen omfatter også kostnadsberegninger.

– Når prosjekteringsgrunnlaget er fastlagt, skal dette benyttes til planlegging og prosjektering av forprosjekter for brukonseptene over Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden. Vi ser frem til et godt samarbeid med Dr.techn. Olav Olsen og Norconsult, sier Hasselø.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse