Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 mai 2020 09:37
Del på Facebook
Nordby shoppingsenter ved Svinesund i Sverige. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Nordby shoppingsenter ved Svinesund i Sverige. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Grensehandelen falt 57 prosent i første kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2019. Koronarestriksjonene får skylden, men fallet er større enn ventet.

I første kvartal endte grensehandelen på 1,7 milliarder kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Fallet er større enn ventet siden grensehandel først ble frarådet fra siste halvdel av mars, påpekes det.

Rådgiver Jarle Kvile i SSB sier at det er knyttet stor usikkerhet til tallene. Statistikken lages ved hjelp av en spørreundersøkelse med om lag 1.200 deltakere.

– Det kan være at noen av respondentene har kviet seg for å oppgi faktiske turer over grensen foretatt i mars, som kan ha ført til en underrapportering i undersøkelsen, sier Kvile.

Nær 14 millioner på grensehandel

Nordmenn brukte 13,8 milliarder kroner på grensehandel fra andre kvartal 2019 til og med første kvartal 2020. Dette er en nedgang på 15 prosent sammenlignet med de foregående fire kvartalene, noe som er det største fallet siden SSB startet sine målinger av grensehandelen i 2004.

Det er fire år siden grensehandelen var på tilsvarende nivå.

Fra andre kvartal 2019 til og med første kvartal 2020 ble det gjennomført 8,7 millioner dagsturer mot 8,6 millioner i firekvartalsperioden før. Det gjennomsnittlige handlebeløpet per tur gikk ned fra 1.889 kroner til 1.592 kroner.

Vind i seilene for norske butikker

Virke mener de stengte grensene har vært positivt for norske virksomheter.

− Vi ser klart økt omsetning særlig i butikkene som ligger tett på svenskegrensen. Samtidig viser tall fra analyseselskapet Nielsen at omsetningen av særlig sjokolade, brus/mineralvann, snus og sigaretter har økt betydelig etter at reiserestriksjonene ble innført, sier direktør Harald Jachwitz Andersen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse