Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2020 20:26
Del på Facebook
Elbilsalget flatet ut i andre kvartal i år, noe Elbilforeningen er bekymret for. Norge må øke utbyggingen av ladestasjoner og lademuligheter, mener foreningen.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Elbilsalget flatet ut i andre kvartal i år, noe Elbilforeningen er bekymret for. Norge må øke utbyggingen av ladestasjoner og lademuligheter, mener foreningen.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 45,1 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er ikke Elbilforeningen fornøyd med.

Stortinget har et mål om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget innen 2025, noe Elbilforeningen mener kan bli vanskelig å oppnå. De mener at elbilandelen burde vært over 50 prosent nå, og nærme seg 60 prosent ved årsskiftet hvis målet skal nås.

– Norge er landet i verden med desidert flest elbiler per innbygger, men målsettingene framover er ambisiøse. Skal vi nå målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025, må både salgstallene opp og utbyggingen av hurtigladere holde tritt med antallet elbiler på veiene, sier kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening.

Etter første kvartal i år var elbilandelen over 50 prosent, men salget de siste månedene drar andelen så langt i år ned til 47,7 prosent.

Denne sommeren har et stort antall elbileiere brukt bilen på sommerferie, noe som har ført til lange ladekøer.

– For at alle skal velge elbil må lading gjøres enkelt og tilgjengelig. Det må bli like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin og diesel. Dit er det et stykke igjen, konstaterer Berge.

Elbilforeningen mener at det må bygges ladestasjoner for hver 50. kilometer langs fylkesveiene samt store ladeparker med minst 50 hurtigladere for hver 150. kilometer langs hovedveinettet i Norge hvis det skal monne.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse