Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 september 2020 13:18
Del på Facebook
Det tidligere Hjerkinn skytefelt med fjellet Snøhetta i bakgrunnen. Onsdag innlemmes store deler av området i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark etter å ha blitt restaurert. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Det tidligere Hjerkinn skytefelt med fjellet Snøhetta i bakgrunnen. Onsdag innlemmes store deler av området i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark etter å ha blitt restaurert. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

5.000 bomber og granater er fjernet i norgeshistoriens største naturrestaurering. Gamle Hjerkinn skytefelt er nå del av nasjonalparken i Dovrefjell.

Hjerkinn var i over 80 år Forsvarets viktigste skytefelt i Sør-Norge, men ble onsdag innlemmet som verneområde i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) deltok på markeringen. De avduket en ny steinhelle på vandringsveien opp mot utkikkspunktet Viewpoint Snøhetta på Dovrefjell.

– Her er unike naturverdier sikret, vann og våtmarksområder er restaurert og villreinen har endelig fått tilbake sitt rike. Dette er god og håndfast miljøpolitikk i praksis, sier Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) om tilbakeføringen av skyefeltet til naturen.

Bomber og granater fjernet

Forsvarsbygg har hatt oppdraget med å gjennomføre tilbakeføringen i samarbeid med Forsvaret og forsvarssektoren, miljøeksperter, entreprenører og myndigheter.

Veier, bygg og anlegg er fjernet, og hele området er ryddet for eksplosiver. Nesten 5.000 store udetonerte bomber og granater er fjernet sammen med 550 tonn metallskrot.

Rundt 15.000 vernepliktige soldater har gått manngard i fjellet og ryddet i all slags vær og føre siden oppstarten av prosjektet i 2006.

– Etter forsvarssektorens tilstedeværelse på Dovrefjell gjennom mange tiår er det på sin plass å si takk for lånet Dovrefjell, uttalte forsvarsminister Bakke-Jensen under markeringen.

Naturvernforbundet: – Unikt

Totalt er 165 kvadratkilometer restaurert. 130 av dem innlemmes i nasjonalparken, mens resten blir landskapsvernområde.

– Her er det gjort et helt unikt arbeid for å gjenskape store naturområder. Dette viser at vi kan reparere ødelagt natur, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Der det var kilometervis med vei, bombekratre og ødelagt natur er fjellnaturen nå tilbake.

– Nå får villreinen tilbake viktige trekkveier samtidig som den får økte beitearealer. Fjellrev og en rekke fugler får større tumleplass, naturtyper er gjenskapt og sjeldne arter får flere levesteder. Dette er helt utrolig og svært viktig, sier Håpnes.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse