De fem siste årene har Folkeregisteret vært gjennom en moderniseringsprosess til over en halv milliard kroner. Tirsdag åpnet det nye registeret.
Målet med prosjektet har vært å skape et register med bedre kvalitet i opplysningene, samt en raskere og mer automatisert saksbehandling for Skatteetaten og andre brukere av Folkeregisteret.
Blant annet skal det bli lettere å dele opplysningene med offentlige og private aktører som bruker Folkeregisteret.
– Det betyr at du i de fleste tilfeller kun trenger å gi fra deg opplysningene dine ett sted, en gang, for eksempel når du skal melde ny adresse. Aktører som skoler, barnehage, sykehus, legekontorer og Nav vil kunne hente ut adressen din eller andre relevante opplysninger direkte fra Folkeregisteret, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).
Hvert år meldes det inn rundt to millioner endringer i registeret. 10,6 millioner mennesker er registrert i Folkeregisteret, et tall som inkluderer både levende, døde og folk med midlertidig tilknytning til Norge.
(©NTB)