Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 september 2020 13:39
Del på Facebook
Både MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen, her i Tromsø i august, er blant de ni skipene som nå vil stå i havn en periode. Kun to av Hurtigrutens skip vil gå langs kysten som normalt i tiden framover. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
Både MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen, her i Tromsø i august, er blant de ni skipene som nå vil stå i havn en periode. Kun to av Hurtigrutens skip vil gå langs kysten som normalt i tiden framover. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten kutter ni av elleve skip, og flere kystkommuner mister viktig forsyning av gods. – Dette er en katastrofe for kysten, sier havnesjefen i Berlevåg.

Hurtigruten vil framover kun seile to av sine skip langs kysten på grunn av reiserestriksjoner og mangel på passasjerer.

34 havner mellom Bergen og Kirkenes vil kun få anløp hver femte og sjette dag, skriver NRK. Mange kommuner mister dermed sin viktigste transportmulighet. I Berlevåg vil de kun få medisintilførsel hver femte eller sjette dag.

– Det sier seg selv at dette betyr en økt risiko for dem som bruker medisiner hos oss. Også næringslivet blir rammet. Det fraktes fisk fra fiskemottakene her med Hurtigruten, så dette er uheldig, sier ordfører Rolf Laupstad (Ap) i Berlevåg.

– Dette er en katastrofe for kysten. Samferdselsdepartementet må sette seg inn i konsekvensene av denne avtalen, sier Berlevågs havnesjef Bjørn Tore Sjåstad.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han forstår at endringene i driften medfører konsekvenser for lokalsamfunnene langs kysten, og han sier at han lover å følge situasjonen tett.

– Samtidig er det slik at det ikke er marked for full drift, og da måtte vi ta et vanskelig valg. Vi har blant annet hatt dialog med NHO Transport og logistikk som mente at denne ruten var foretrukket av hensyn til godstransporten, sier han i en epost til NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse