Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2020 07:57
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiet vil gå til valg på en storstilt industrisatsing. Mål: 50 prosent økt fastlandseksport innen 2030.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre har selv ledet arbeidet med å meisle ut partiprogrammet som skal sørge for valgseier neste høst. Forslaget legges fram fredag.

– Hvis vi skal kompensere for forventet bortfall av olje- og gassinntekter fram mot 2040, må vi doble. 50 prosent i 2030 er første skritt, sier Støre til NTB.

– De kommende årene trenger vi flere hundre tusen nye arbeidsplasser for å få hele folket i arbeid. Eksporten av varer og tjenester må opp, slår Ap fram i sitt programutkast.

En rekke ganger understrekes det at staten må og skal ta en langt større rolle i industrien hvis Ap får makt.

– Den aktive næringspolitikken skal gjenreises, heter det.

Investerer i møbler

For å illustrere industrisatsingen i programmet la Støre ut på en turné i Oslo og Innlandet torsdag.

Han startet dagen hos møbelprodusenten Vestre, som nå stikker spaden i jorda for å bygge «verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk» på Magnor i Innlandet.

Møbelfabrikken The Plus til 300 millioner kroner beskrives som den største investeringen i norsk møbelindustri på flere tiår. Målet er at den skal bli et globalt utstillingsvindu for bærekraftig og høyeffektiv produksjon, en veiviser for hvordan nyindustrialisering og grønn omstilling kan gå hånd i hånd.

– Vi skal bygge bro mellom Greta Thunberg-generasjonen og industrien, sier Vestre-sjef Jan Christian Vestre til NTB.

Det er slike prosjekter Støre vil ha flere av. Mange flere.

Vestres møbelfabrikk viser at det er mulig å vokse med lavere klimaavtrykk, og at det er gjennom å satse på ny industri vi får ned utslippene, fremholder Ap-lederen.

– Det er ikke noe bedre sted for å lansere denne politikken enn her, sier Støre.

Slik skal Støre nå målet

Arbeiderpartiet trekker fram fornybare eksportnæringer som havvind, hydrogen og trevirke som næringer som kan vokse ut av olje- og gassindustrien og bli Norges nye levebrød.

Partiets mål er å øke fastlandseksporten med 50 prosent innen 2030. Det skal nås gjennom:

  • Bransjevise avtaler mellom næringsliv, fagbevegelse og myndigheter som forplikter til å satse der eksportpotensial er størst.
  • Industrielle partnerskap på myndighets- og bransjenivå med andre land og EU.
  • Forenkling av virkemiddelapparatet som må bli enklere og lettere tilgjengelig.
  • At eksportfremme blir en kjerneoppgave i utenrikstjenesten og forvaltningen.

Dystert bakteppe

Bakgrunnen for industrisatsingen er dystre eksporttall det siste tiåret.

Det norske handelsunderskuddet, med olje og gass holdt utenfor, har nemlig blitt større hvert eneste år siden 2010: Mens underskuddet var på 179 milliarder kroner i 2010, hadde det økt til 401 milliarder i fjor.

Og det er bred politisk enighet om at Norge må finne andre næringer enn olje og gass å tjene penger på i tiårene fremover.

– Det er ganske tilgjengelig å forstå at et land som går i underskudd, får et problem. Vi er på etterskudd i å få snudd dette, sier Støre.

Andre pilarer i Ap-satsingen er å føre en «ansvarlig skattepolitikk» og å «stå opp for EØS-avtalen», en avtale rødgrønne partnere som Senterpartiet og SV stadig angriper.

Arbeiderpartiet ønsker dessuten å «fornye og forsterke» den såkalte trepartsmodellen, nemlig samarbeidet mellom arbeidslivets parter, næringslivet og staten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse