Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 oktober 2020 21:34
Del på Facebook
Cruiseskipet Sapphire Princess på vei ut Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Cruiseskipet Sapphire Princess på vei ut Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet fremmet onsdag et forslag i Stortinget om at kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene utsettes til 2030.

– Frp har tidligere advart mot å innføre krav om nullutslipp i norske fjorder før nødvendig teknologi er kommet på plass. Når utredninger viser at teknologiskiftet mot nullutslipp ikke er kommet langt nok for de store cruiseskipene innen 2026, må vi også tilpasse kravene som er satt. Derfor foreslår vi å utsette kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026 til 2030, sier Frps miljøpolitiske talsperson Terje Halleland til NTB.

Bakteppet er at Stortinget i 2018 vedtok at det skal innføres krav om nullutslipp fra turistskip og ferjer i verdensarvfjordene senest i 2026. Etter en utredning anbefaler Sjøfartsdirektoratet at nullutslippskravet utsettes til 2030.

Frp støtter anbefalingen og fremmer derfor følgende representantforslag: «Stortinget ber regjeringen utsette kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene til 2030, og at dette bør gjelde for all «skipsfart» i norske fjorder».

– Vi kan ikke sette oss i en situasjon der politikere fremmer urimelige krav til næringen som blir umulige å oppfylle. Da oppnår vi ikke annet enn at cruiseskipene flytter seg til nabofjorder, noe som bare vil flytte og ikke kutte utslippene, sier Halleland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse