«Årets verdiskaper 2020» ble i går delt ut til Abyss Group, som har vist at den er en bedrift som opererer både fremtidsrettet og med nyskapende aktivitet som skaper positive ringvirkninger på Nordmøre.
Kristiansunds utvikling og historie har alltid vært knyttet til havet. Slik er det også for årets vinner, som har vært trofast mot sin grunnidé helt siden starten, selv om de som kjenner bedriften nok vil mene at man har gått litt mer i dybden enn de fleste andre.
I begrunnelsen fra juryen til Verdiskaperen påpekes det at vinneren, Abyss Group, scorer svært høyt på alle de sju kriteriene som vektlegges av juryen; nyskaping, digitalisering, markedsføring av Nordmøre, arbeidsplasser, samarbeid, lønnsomhet og samfunnsansvar.
«Juryen vil særlig trekke frem dette med nyskaping og i dette også omstilling. Årets vinner har vist stor omstillingsevne og har evnet å fokusere på muligheter når et marked har vært nede i en bølgedal. Innovasjonsgraden er også høy og er et kjennetegn ved vinneren», skriver juryen i begrunnelsen.
Prisen er på 200.000 kroner, og ble delt ut under samlingen «På Nordmøre – for Nordmøre» som fant sted i Kulturfabrikken i Kristiansund onsdag 25. november.
Om Verdiskaperen
Verdiskaperen ble delt ut for første gang i 2006, og er etablert av SpareBank 1 Nordvest i samarbeid med Tidens Krav. Prisen skal gå til en bedrift/organisasjon/privatperson på Nordmøre som basert på fremtidsrettede og nyskapende ideer kan vise til konkrete prosjekter og/eller aktiviteter med positive ringvirkninger for Nordmøre. Foreslåtte kandidater vurderes også opp mot følgende parameter: Nyskapning, Digitalisering, Samarbeid, Markedsføring av Nordmøre, Arbeidsplasser, Lønnsomhet og Samfunnsansvar.