Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2020 19:19
Del på Facebook
Hurtigruten skal seile med fem skip langs norskekysten fra januar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Hurtigruten skal seile med fem skip langs norskekysten fra januar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten og Samferdselsdepartementet er enige om en ny avtale der Hurtigruten øker antallet skip i trafikk langs kysten fra to til fem fra januar.

– Jeg er glad for endelig å kunne presentere positive nyheter for kystruten. Gjennom konstruktive forhandlinger med leverandørene er det nå klart at Hurtigruten vil seile fem skip på strekningen Bergen-Kirkenes i første kvartal 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.

På grunn av koronasituasjonen og reiserestriksjoner har Hurtigruten måttet nedskalere virksomheten sin kraftig. Siden oktober har de hatt to skip i trafikk som har seilt mellom Bodø og Kirkenes.

Anløp annenhver dag

Gjennom den nye tilleggsavtalen vil statens vederlag til Hurtigruten øke med 14,1 millioner kroner til 67,6 millioner kroner per måned i første kvartal mot at selskapet øker fra to til fem skip i drift.

Ifølge Hurtigruten vil alle de 34 havnene langs ruten mellom Bergen og Kirkenes få anløp omtrent annenhver dag.

– Det er en utrolig god nyhet for hele kysten, for lokalpassasjerer og godskunder, og ikke minst for flere hundre sjøfolk som har gått i uvisshet hjemme. Det blir veldig fint å få flere kolleger i arbeid, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group i en pressemelding.

Det er foreløpig ikke klart hvilke skip Hurtigruten vil seile med fra januar.

Havila seiler ikke

Også Havila Kystruten har signert en avtale om å seile på kystruten fra 2021. De har fremdeles skip under bygging, og på grunn av koronaforsinkelser har ikke skipene blitt klare i tide. Dermed seiler ikke Havila langs kysten i første kvartal.

Vederlaget til Havila halveres dermed i første kvartal 2021.

Samferdselsdepartementet skriver at de vil fortsette dialogen med aktørene fremover og kommer tilbake til kystrutedriften for perioden etter mars 2021.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 32 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse