Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2020 19:19
Del på Facebook
Hurtigruten skal seile med fem skip langs norskekysten fra januar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Hurtigruten skal seile med fem skip langs norskekysten fra januar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten og Samferdselsdepartementet er enige om en ny avtale der Hurtigruten øker antallet skip i trafikk langs kysten fra to til fem fra januar.

– Jeg er glad for endelig å kunne presentere positive nyheter for kystruten. Gjennom konstruktive forhandlinger med leverandørene er det nå klart at Hurtigruten vil seile fem skip på strekningen Bergen-Kirkenes i første kvartal 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.

På grunn av koronasituasjonen og reiserestriksjoner har Hurtigruten måttet nedskalere virksomheten sin kraftig. Siden oktober har de hatt to skip i trafikk som har seilt mellom Bodø og Kirkenes.

Anløp annenhver dag

Gjennom den nye tilleggsavtalen vil statens vederlag til Hurtigruten øke med 14,1 millioner kroner til 67,6 millioner kroner per måned i første kvartal mot at selskapet øker fra to til fem skip i drift.

Ifølge Hurtigruten vil alle de 34 havnene langs ruten mellom Bergen og Kirkenes få anløp omtrent annenhver dag.

– Det er en utrolig god nyhet for hele kysten, for lokalpassasjerer og godskunder, og ikke minst for flere hundre sjøfolk som har gått i uvisshet hjemme. Det blir veldig fint å få flere kolleger i arbeid, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group i en pressemelding.

Det er foreløpig ikke klart hvilke skip Hurtigruten vil seile med fra januar.

Havila seiler ikke

Også Havila Kystruten har signert en avtale om å seile på kystruten fra 2021. De har fremdeles skip under bygging, og på grunn av koronaforsinkelser har ikke skipene blitt klare i tide. Dermed seiler ikke Havila langs kysten i første kvartal.

Vederlaget til Havila halveres dermed i første kvartal 2021.

Samferdselsdepartementet skriver at de vil fortsette dialogen med aktørene fremover og kommer tilbake til kystrutedriften for perioden etter mars 2021.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 2 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 2 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse