Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 april 2021 09:32
Del på Facebook
Klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) mener parkeringsavgift-forslaget skal bidra til mer kommunalt selvstyre.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) mener parkeringsavgift-forslaget skal bidra til mer kommunalt selvstyre.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap, MDG og SV vil gi kommunene rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom. Det får Trygve Slagsvold Vedum til å reagere.

– Skal man tvinge en privatperson med et lite næringslokale til å innføre parkeringsavgift? Det er ekstremt, sier Sp-leder Vedum om forslaget til Nettavisen.

Forslaget var ett av 128 fellesforslag fra Ap, MDG og SV i klimameldingen, som Stortinget skal stemme over på tirsdag.

Forslaget lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer».

Forslagsteksten presiserer ikke hvilken type eiendom det skal gjelde, men klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) forteller at det handler om næringseiendom.

– Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering, svarer Barth Eide i en SMS til avisen.

– Dette åpner for mer kommunalt selvstyre. Hvorfor skal ikke kommunene selv få lov til å bestemme over slikt? spør han Vedum.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse