Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 april 2021 09:32
Del på Facebook
Klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) mener parkeringsavgift-forslaget skal bidra til mer kommunalt selvstyre.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) mener parkeringsavgift-forslaget skal bidra til mer kommunalt selvstyre.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap, MDG og SV vil gi kommunene rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom. Det får Trygve Slagsvold Vedum til å reagere.

– Skal man tvinge en privatperson med et lite næringslokale til å innføre parkeringsavgift? Det er ekstremt, sier Sp-leder Vedum om forslaget til Nettavisen.

Forslaget var ett av 128 fellesforslag fra Ap, MDG og SV i klimameldingen, som Stortinget skal stemme over på tirsdag.

Forslaget lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer».

Forslagsteksten presiserer ikke hvilken type eiendom det skal gjelde, men klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) forteller at det handler om næringseiendom.

– Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering, svarer Barth Eide i en SMS til avisen.

– Dette åpner for mer kommunalt selvstyre. Hvorfor skal ikke kommunene selv få lov til å bestemme over slikt? spør han Vedum.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse