Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2021 10:21
Del på Facebook
Dersom folk reisevaner forblir som under koronapandemien kan det bety at rushtida i byene blir kortere. Foto: Jil Yngland / NTB
Dersom folk reisevaner forblir som under koronapandemien kan det bety at rushtida i byene blir kortere. Foto: Jil Yngland / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bruk av ny teknologi og mer fleksible arbeidsvaner vil trolig redusere flaskehalsproblemer i eksisterende infrastruktur, ifølge en ny rapport.

Mens rapporten, utarbeidet av Oslo Economics for Statens vegvesen, slår fast at antall fritidsreiser de neste 30 årene vil øke med minst 17 prosent, er utvikling for arbeidsreiser helt i det blå.

Hvor mange som etter pandemien ønsker og har mulighet til å fortsette med mer hjemmekontor, kan nemlig gjøre betydelige utslag i utviklingen.

Dersom vanene etablert under koronapandemien setter varige preg på reisemønstre, vil bilbaserte reiser til og fra jobb falle med 5 prosent, mens kjøring i arbeid har nullvekst.

– Dette kan bety at rushtida i byene blir kortere. Selv en relativt liten endring i når reisene skjer, kan kutte trafikktopper og gi bedre flyt, påpeker Vegvesenet i en kommentar til rapporten.

Dersom vi derimot går rett tilbake til en ny normalsituasjon med vanene vi hadde før pandemien inntraff, vil arbeidsreisene øke med 21 prosent.

Fire scenarioer

Rapporten er utarbeidet for å gi Vegvesenet et bedre bilde på hvordan transporten vil utvikle seg i framtiden.

– Vi skal legge til rette for økt mobilitet i samfunnet, men også bidra til å styre utviklingen i riktig retning, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

I rapporten tar de for seg fire ulike scenarioer:

  • «En ny hverdag» der både nye teknologi og nye vaner dominerer,
  • «I hver sin retning» der ny teknologi, men gamle vaner dominerer.
  • «Koronapandemien setter spor» der teknologiutviklingen går sakte, men nye vaner dominerer,
  • «Historien gjentar seg» der teknologiutviklingen går sakte og gamle vaner dominerer.

Elektrifisering

Transportsektoren skal gjennom en grønn omstilling fram mot 2050 da Norge skal ha blitt et nullutslippssamfunn. Allerede om åtte år skal transportsektorens utslipp halveres.

– Hvis koronaen gir nye vaner, kan det bidra til målene om miljøvennlig transport i byområdene, sier veidirektør Hovland.

Elektrifisering forventes å være det viktigste tiltaket for å redusere utslipp fra veitransporten. Den raske reduksjonen i batterikostnader kan bidra til omstillingen allerede før 2050, mener Oslo Economics.

Også annen teknologisk utvikling, som selvkjørende og oppkoblede kjøretøy, kan bli avgjørende.

– Skal teknologiske muligheter på transportområdet kunne tas i bruk kreves en tydelig plan og en koordinert innsats fra transportmyndigheter og andre offentlige etater – både nasjonalt og internasjonalt, heter det i rapporten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse