Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 mai 2021 12:22
Del på Facebook
Elektriske sparkesykler står parkert på fortau og i veien et sted i Oslo. Den nye loven skal gi kommunene større mulighet til å avverge slike og andre farlige situasjoner. Foto: Terje Pedersen / NTB
Elektriske sparkesykler står parkert på fortau og i veien et sted i Oslo. Den nye loven skal gi kommunene større mulighet til å avverge slike og andre farlige situasjoner. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortingsflertallet er enige om en ny lov som gir kommunene mer makt til å regulere utleie av elsparkesykler.

– Det må bli en orden på dette, sier SVs Karin Andersen tydelig til NTB.

På vegne av et flertall på Stortinget bestående av SV, Høyre, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF, fremmer hun mandag et nytt lovforslag som skal gi kommunene rett til å bestemme mer over elsparkesykkelutleien.

– Det er mange som liker disse sparkesyklene, og sånn sett har det vært en stor suksess. Men det har også vært problemer vi ikke kan leve med lenger. Blant annet høy fart der folk går, sier Andersen.

Hun er spesielt opptatt av de mange henslengte sparkesyklene på fortauene i de store byene.

– Det skaper store problemer for blinde og svaksynte, og det er mange med barnevogn og rullestol som ikke kommer seg forbi, sier stortingsrepresentanten.

– Har ryddet mye sparkesykkel

Loven som nå blir vedtatt, gir kommunene rett til å lage soner på offentlig grunn hvor sparkesyklene må utplasseres og parkeres. Forhåpentligvis kan det gi litt mer orden i sakene.

– Jeg er mye ute og løper og går i Oslo, og har ryddet mye elsparkesykkel. Jeg klarer både å hoppe og gå over dem, men det skal være framkommelig for alle, slår Andersen fast.

Kommunene får også mulighet til å lage hastighetsbegrensninger i enkelte områder.

Den nye loven kommer på toppen av nye trafikkregler for sparkesykler som regjeringen kom med i slutten av april, som blant annet regulerer fart, parkering og antall personer på sparkesykkelen.

Håper den er klar i juni

I tillegg til dette har regjeringen jobbet sammen med Stortinget om den nye sparkesykkelloven. Den vil gi kommunene mulighet til å ta gebyrer fra utleierne for å dekke kostnader til opprydding og administrasjon.

Dessuten får de mulighet til å lage en tillatelsesordning for utleie på offentlig grunn, slik at de selv kan stille krav og velge hvilke aktører de skal gi tillatelse.

Flere kommuner har bedt om dette i lang tid, og Andersen vedgår at den nye loven kommer vel sent til årets sommersesong. Men hun håper den videre behandlingen skal gå raskt.

– Jeg håper vi kan få den ferdig behandlet i Stortinget i juni, og i lovforslaget står det at loven skal tre i kraft straks, sier Andersen, som påpeker at kommunene allerede nå kan begynne arbeidet med lokale forskrifter knyttet til loven.

Frp frykter norske aktører presses ut

Fremskrittspartiet varsler at de ikke kommer til å stemme for loven og mener det er unødvendig å stramme ytterligere til.

– Dette betyr bare at stortingsflertallet vil gi kommunene hjemmel til å regulere markedet. Det er en dårlig idé og merkelig at Høyre som har vært opptatt av deregulering, stiller seg bak, sier kommunalpolitisk talsmann i Frp Helge André Njåstad.

Han påpeker at det i dag er stor konkurranse på feltet, og at det sikrer innovasjon og lave priser.

– Jeg frykter denne loven presser ut nye, norske aktører, og at vi sitter igjen med kun de store utenlandske.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse