I fjor satt vi klistret til skjermen for å følge utviklingen i koronasmitten, men nå faller TV-tittingen. NRK mister flest seere, mens TV 2 derimot får flere.
I april i fjor så vi i gjennomsnitt 147 minutter TV hver dag (lineært og på nett), men samme måned i år var tallet 123 minutter. Det utgjør en nedgang på 16,3 prosent, skriver Kampanje.
NRK har mistet flest seere. Andelen falt fra 47,5 til 41,4 prosent. NRK1 har en andel på 34,7 prosent.
Samtidig har TV 2 fått et oppsving på 5,4 prosentpoeng for sine TV-kanaler til 29,7 prosent totalandel. Alle TV 2s kanaler, med unntak av TV2 Zebra, kan vise til vekst. Mest vokser hovedkanalen, og kanaldirektør Trygve Rønningen mener det skyldes programmer som «Kompani Lauritzen», «Sommerhytta» og «The Voice». Nyhetskanalen beholder sin andel på 4,9 prosent, og er fortsatt større enn både TVNorge (4 prosent) og TV3 (3,7 prosent).
Discovery har en samlet andel på 12,5 prosent og Nent Group får en andel på 7,3 prosent i april.
(©NTB)