Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 mai 2021 19:30
Del på Facebook
Nordmenns forbruksgjeld fortsetter å synke, men antall inkassosaker har økt, viser nye tall fra Norsk Gjeldsinformasjon. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenns forbruksgjeld fortsetter å synke, men antall inkassosaker har økt, viser nye tall fra Norsk Gjeldsinformasjon. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall inkassosaker knyttet til forbruksgjeld økte med 1 prosent i fjor. Men nordmenns forbruksgjeld blir stadig lavere, viser nye tall.

Ferske tall fra Norsk Gjeldsinformasjon viser at nordmenns forbruksgjeld fortsetter den nedadgående trenden. Ved inngangen til mai var den usikrede gjelden på 152,4 milliarder kroner, mot 152,9 milliarder i starten av april.

I januar i fjor var tallet på 175,8 milliarder kroner.

– Vi har flere ganger påpekt at innføringen av gjeldsregistrene 1. juli 2019 har vært en viktig faktor, ettersom det gir bankene bedre mulighet til å foreta en riktigere kredittvurdering av søkerne, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.

Hun er glad for at regjeringen har signalisert en utvidelse av gjeldsregistrene, slik at også pantsikret gjeld skal vises, ikke bare usikret gjeld.

Derimot er det ikke like gledelig at Finanstilsynets rapport om utviklingen i forbruksgjeld viser en økning i antall inkassosaker i 2020.

Ifølge rapporten økte antall inkassosaker knyttet til forbruksgjeld med 1 prosent gjennom 2020. Ett av tre forbrukslånskrav som gikk til inkasso i fjor, dreide seg om lån som var mer enn fem år gamle.

– Dette er altså lån som ble tatt opp før myndighetene iverksatte ulike tiltak for å regulere forbrukslånsmarkedet, som gjeldsregistrene. Men vi er likevel bekymret for utviklingen, og derfor har vi påpekt behovet for en ny og forbedret gjeldsordningslov. Vi er glade for at den snart kommer, sier Nergård.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse