Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mai 2021 09:00
Del på Facebook
Ikke uventet sto luftfarten for den klart største nedgangen i kvotepliktige utslipp av klimagasser i Norge i 2020. Norske kvotepliktige utslipp gikk ned med 7 prosent sammenlignet med 2019. Norwegian reduserte utslippene med 71 prosent. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Ikke uventet sto luftfarten for den klart største nedgangen i kvotepliktige utslipp av klimagasser i Norge i 2020. Norske kvotepliktige utslipp gikk ned med 7 prosent sammenlignet med 2019. Norwegian reduserte utslippene med 71 prosent. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utslippene av klimagasser i kvotepliktig sektor i Norge gikk ned med 7 prosent i pandemiåret 2020. Spesielt luftfarten trakk nedover.

– Pandemiåret i fjor ga lavere utslipp av klimagasser fra kvotepliktig sektor i Norge og EU. For at Norge skal nå klimamålet med 50 til 55 prosent utslippskutt innen 2030 er det viktig at alle bedrifter jobber for å kutte utslippene når situasjonen etter hvert heldigvis vender tilbake til det normale, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.

Luftfarten var den bransjen som hadde den største nedgangen i utslipp av klimagasser. Nedgangen på hele 63 prosent fra 2019 til 2020 utgjør mer enn halvparten av de totale reduksjonene av norske kvotepliktige utslipp.

– Regjeringen vil omstille Norge til et klimavennlig samfunn med nye, grønne arbeidsplasser. Da må utslippene ned. I fjor ble klimagassutslippene fra kvotepliktig sektor redusert med 7 prosent. Luftfarten hadde som forventet store reduksjoner, noe som hovedsakelig skyldes koronapandemien. Men også innenfor petroleumsvirksomheten og størstedelen av industrien gikk utslippene ned, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

– Nå er det viktig å få opp aktiviteten og omstillingen, samtidig som vi får utslippene ytterligere ned. Klimaplanen som regjeringen har lagt fram, er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk. Utslippene går ned under denne regjeringen og er på sitt laveste nivå siden 90-tallet. Vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen, sier han videre.

Kvotepliktig sektor dekker om lag halvparten av de totale klimautslippene i Norge.

Som følge av den sterkt reduserte reiseaktiviteten reduserte Norwegian utslippene med 71 prosent i fjor.

Foruten nedgangen i antall reisende med fly, skyldtes mye av reduksjonen av klimagasser i EU i fjor at kraftsektoren fortsetter å kutte bruk av kull til fordel for gass og fornybar energi.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 22 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
Møreaksen – Genial, og den eneste aktuelle fjordkryssingen. Knapt noe politisk parti har andre alternativer for fergefri fjordkryssing på sitt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Hans-Peter KaaresenMøreaksen ligger inne på 9. plass i utkastet til prioriteringer i NTP:https://www.nrk.no/vestland/statens-vegvesen-legg-fram-nye-vegprioriteringar-1.16410026.Hvilket vedtak er det du sikter til?
Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
De som har vært i tvil, er ikke i tvil lenger, etter å ha lest dette innlegget.  De blir enda ...
Petter E. Olsen 1 dager siden En ny vår for kjernekraft?
Innlegget røper vel at den som skriver har lite greie på moderne kjernekraftverk og sitter fast i "atomkraft, det er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøJeg fikk ikke svar på mitt spørsmål... Så jeg gjentar det i håp om at du faktisk er voksen nok ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden En ny vår for kjernekraft?
Innleggets hovedbudskap er bra, sett i lys av den gammeldagse måten å se på kjernekraft, at det er noe vi ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte