Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mai 2021 09:00
Del på Facebook
Ikke uventet sto luftfarten for den klart største nedgangen i kvotepliktige utslipp av klimagasser i Norge i 2020. Norske kvotepliktige utslipp gikk ned med 7 prosent sammenlignet med 2019. Norwegian reduserte utslippene med 71 prosent. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Ikke uventet sto luftfarten for den klart største nedgangen i kvotepliktige utslipp av klimagasser i Norge i 2020. Norske kvotepliktige utslipp gikk ned med 7 prosent sammenlignet med 2019. Norwegian reduserte utslippene med 71 prosent. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utslippene av klimagasser i kvotepliktig sektor i Norge gikk ned med 7 prosent i pandemiåret 2020. Spesielt luftfarten trakk nedover.

– Pandemiåret i fjor ga lavere utslipp av klimagasser fra kvotepliktig sektor i Norge og EU. For at Norge skal nå klimamålet med 50 til 55 prosent utslippskutt innen 2030 er det viktig at alle bedrifter jobber for å kutte utslippene når situasjonen etter hvert heldigvis vender tilbake til det normale, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.

Luftfarten var den bransjen som hadde den største nedgangen i utslipp av klimagasser. Nedgangen på hele 63 prosent fra 2019 til 2020 utgjør mer enn halvparten av de totale reduksjonene av norske kvotepliktige utslipp.

– Regjeringen vil omstille Norge til et klimavennlig samfunn med nye, grønne arbeidsplasser. Da må utslippene ned. I fjor ble klimagassutslippene fra kvotepliktig sektor redusert med 7 prosent. Luftfarten hadde som forventet store reduksjoner, noe som hovedsakelig skyldes koronapandemien. Men også innenfor petroleumsvirksomheten og størstedelen av industrien gikk utslippene ned, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

– Nå er det viktig å få opp aktiviteten og omstillingen, samtidig som vi får utslippene ytterligere ned. Klimaplanen som regjeringen har lagt fram, er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk. Utslippene går ned under denne regjeringen og er på sitt laveste nivå siden 90-tallet. Vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen, sier han videre.

Kvotepliktig sektor dekker om lag halvparten av de totale klimautslippene i Norge.

Som følge av den sterkt reduserte reiseaktiviteten reduserte Norwegian utslippene med 71 prosent i fjor.

Foruten nedgangen i antall reisende med fly, skyldtes mye av reduksjonen av klimagasser i EU i fjor at kraftsektoren fortsetter å kutte bruk av kull til fordel for gass og fornybar energi.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse