Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2021 11:57
Del på Facebook
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Per i dag har Nav registrert til sammen 77.400 permitterte. Av disse har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år.

På det meste var over 270.000 personer permittert under den første smittebølgen i mars og april i fjor.

Bølge to i november medførte ikke store forandringer, mens den tredje bølgen fra januar til mars i år førte til en betydelig økning i antall permitterte.

En ny analyse fra Nav viser også at fire av fem av dagens 77.400 permitterte har vært sammenhengende permittert siden en av de tre store innstrammingsrundene. Det utgjør nesten 62.000 personer.

– Mer enn hver tredje av dagens permitterte stammer fra den siste runden med innstramninger, og mange var fra varehandelen. Når butikker og kjøpesentre nå åpner igjen i Viken og Oslo, kan vi forvente en nedgang særlig blant dem som ble rammet av den siste permitteringsbølgen, sier statistikksjef Ulf Andersen i Nav.

Mange har vært permittert både to og tre ganger i løpet av det siste året ettersom tiltak har blitt både lettet på og strammet inn.

Rundt 10 prosent av dem som ble permittert i den første bølgen i fjor, har vært sammenhengende permittert siden den gang. Det betyr ikke at resten er tilbake i jobb ettersom flere har valgt å ta utdanning framfor å bli stående som permittert og arbeidsledig. Nav ser også en økning i bruk av arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

Ved utgangen av april var det i alt 202.600 arbeidssøkere. Av disse var 113.300 helt ledige, 71.100 delvis ledige og 18.200 arbeidssøkere på tiltak.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse