Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2021 11:57
Del på Facebook
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Per i dag har Nav registrert til sammen 77.400 permitterte. Av disse har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år.

På det meste var over 270.000 personer permittert under den første smittebølgen i mars og april i fjor.

Bølge to i november medførte ikke store forandringer, mens den tredje bølgen fra januar til mars i år førte til en betydelig økning i antall permitterte.

En ny analyse fra Nav viser også at fire av fem av dagens 77.400 permitterte har vært sammenhengende permittert siden en av de tre store innstrammingsrundene. Det utgjør nesten 62.000 personer.

– Mer enn hver tredje av dagens permitterte stammer fra den siste runden med innstramninger, og mange var fra varehandelen. Når butikker og kjøpesentre nå åpner igjen i Viken og Oslo, kan vi forvente en nedgang særlig blant dem som ble rammet av den siste permitteringsbølgen, sier statistikksjef Ulf Andersen i Nav.

Mange har vært permittert både to og tre ganger i løpet av det siste året ettersom tiltak har blitt både lettet på og strammet inn.

Rundt 10 prosent av dem som ble permittert i den første bølgen i fjor, har vært sammenhengende permittert siden den gang. Det betyr ikke at resten er tilbake i jobb ettersom flere har valgt å ta utdanning framfor å bli stående som permittert og arbeidsledig. Nav ser også en økning i bruk av arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

Ved utgangen av april var det i alt 202.600 arbeidssøkere. Av disse var 113.300 helt ledige, 71.100 delvis ledige og 18.200 arbeidssøkere på tiltak.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse