Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2021 11:57
Del på Facebook
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Nye tall fra Nav viser at av de nå 77.400 permitterte har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Per i dag har Nav registrert til sammen 77.400 permitterte. Av disse har 25.000 vært permittert sammenhengende i minst ett år.

På det meste var over 270.000 personer permittert under den første smittebølgen i mars og april i fjor.

Bølge to i november medførte ikke store forandringer, mens den tredje bølgen fra januar til mars i år førte til en betydelig økning i antall permitterte.

En ny analyse fra Nav viser også at fire av fem av dagens 77.400 permitterte har vært sammenhengende permittert siden en av de tre store innstrammingsrundene. Det utgjør nesten 62.000 personer.

– Mer enn hver tredje av dagens permitterte stammer fra den siste runden med innstramninger, og mange var fra varehandelen. Når butikker og kjøpesentre nå åpner igjen i Viken og Oslo, kan vi forvente en nedgang særlig blant dem som ble rammet av den siste permitteringsbølgen, sier statistikksjef Ulf Andersen i Nav.

Mange har vært permittert både to og tre ganger i løpet av det siste året ettersom tiltak har blitt både lettet på og strammet inn.

Rundt 10 prosent av dem som ble permittert i den første bølgen i fjor, har vært sammenhengende permittert siden den gang. Det betyr ikke at resten er tilbake i jobb ettersom flere har valgt å ta utdanning framfor å bli stående som permittert og arbeidsledig. Nav ser også en økning i bruk av arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

Ved utgangen av april var det i alt 202.600 arbeidssøkere. Av disse var 113.300 helt ledige, 71.100 delvis ledige og 18.200 arbeidssøkere på tiltak.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse