Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 mai 2021 10:40
Del på Facebook
28. september i fjor brant det på Equinors anlegg på Melkøya i Hammerfest. Foto: Bjarne Halvorsen / NTB
28. september i fjor brant det på Equinors anlegg på Melkøya i Hammerfest. Foto: Bjarne Halvorsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den interne granskningen av brannen på Equinors anlegg på Tjeldbergodden i desember i fjor, viser at brannen kunne gitt et svært alvorlig utfall.

Etter brannene på Melkøya utenfor Hammerfest i Troms og Finnmark 28. september i fjor og på Tjeldbergodden i Møre og Romsdal 2. desember desember satte Equinor i gang en intern granskning. Ingen ble skadd i de to brannene.

Nå er granskningene ferdigstilt og oversendt Petroleumstilsynet.

– Granskingsgruppen slår fast at Tjeldbergodden-hendelsen under ubetydelig endrede omstendigheter kunne gitt svært alvorlig utfall som lekkasje og eksplosjon av syntesegass, med potensial for flere omkomne, ettersom flere mennesker befant seg i nærheten av bygget der brannen oppsto på det aktuelle tidspunktet, skriver Equinor i en pressemelding.

Smøreolje tok fyr

Brannen på Tjeldbergodden ble meldt klokken 14.40, og tok rundt en time å slokke. Ifølge Equinor startet den i forbindelse med en rutinejobb da en dampturbin ikke stanset som den skulle, men heller økte hastigheten.

– Dette førte til et havari i en kobling mellom dampturbinen og et gir som medførte at tunge metalldeler ble slynget ut. En av disse slo hull i en rørlinje med smøreolje til turbingeneratoren. Smøreoljen antente og forårsaket brannen, skriver Equinor.

Anlegget på Tjeldbergodden startet produksjonen igjen 20. februar i år og da uten drift av dampturbinen som tok fyr.

Alvorlige regelbrudd

Brannen på Melkøya ble meldt i 15.30-tiden, og ble først slukket etter åtte timer. Ifølge granskingsrapporten var årsaken at filtrene i et turbinluftinntak selvantente på grunn av langvarig, altfor høy temperatur. Brannen ble begrenset til filterhuset på en gassturbingenerator.

Anlegget vil være stengt fram til mars 2022 grunnet omfanget med reparasjoner for å få anlegget tilbake til sikker produksjon.

Petroleumstilsynets gransking av Melkøya-brannen, som ble publisert i april, avdekket en rekke alvorlige regelbrudd på anlegget. Tilsynet har omtalt brannen som en av de mest alvorlige hendelsene i norsk petroleumshistorie.

Forbedringsarbeid

Equinor skriver i pressemeldingen om de interne granskningene at hendelsene i fjor har utløst et omfattende forbedringsarbeid innen sikkerhet på landanleggene.

– Vi var tidlig ute med å gjøre tiltak for å sikre at lignende hendelser ikke inntreffer igjen. Funnene i begge granskingsrapportene følges opp med ytterligere aksjoner som skal styrke sikkerhetsarbeidet på landanleggene og i Equinor, sier Irene Rummelhoff, konserndirektør for markedsføring, midstrøm og prosessering i Equinor.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse