Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 mai 2021 20:41
Del på Facebook
Bellonas Frederic Hauge slakter Equinors egen granskningsrapport etter av brannen anlegget på Tjeldbergodden i desember i fjorFoto: Berit Roald / NTB
Bellonas Frederic Hauge slakter Equinors egen granskningsrapport etter av brannen anlegget på Tjeldbergodden i desember i fjorFoto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frederic Hauge i Bellona mener at Equinors motiv for å renvaske seg for skyld i brannen på Melkøya, er å få reparasjonene dekket av oljeskattepakken.

Equinor offentliggjorde onsdag sin granskingsrapport etter ulykken på Melkøya.

Frederic Hauge mener at rapporten framstår som uærlig, og mener det er tydelige bevis på at Equinor er ansvarlig for at brannen startet og at omfanget ble omfattende.

Han viser til at Bellonas egne undersøkelser har avslørt at kostnadsbesparelser førte til redusert vedlikehold på luftfilter til turbinene som la grunnlaget for brannen.

– Equinor-rapporten mister all kredibilitet her. Valget med å kutte kostnader ved filterbytte er en ufravikelig årsak til brannen, hevder Hauge.

Han mener at Equinor har store finansielle motiver for å fremstå som uskyldige.

– Vi stiller oss undrende til om Stortinget var informert om at en selvforskyldt brann kan dekkes av oljeskattepakken under behandlingen av saken, sier han.

Kommunikasjonssjef Eskil Eriksen i Equinor ønsker overfor NTB ikke å kommentere Hauges utsagn.

Forbundsleder Frode Alfheim i Industi Energi peker på at det er ledelsen i Equinor som må ta ansvaret for de to ulykkene på Melkøya og på Tjeldbergodden.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse