fbpx
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 mai 2021 06:51
Fremskrittspartiets transportpolitiske talsperson Bård Hoksrud og partileder Sylvi Listhaug går inn for å øke rammen i Nasjonal transportplan med 400 milliarder kroner. Dette bildet er fra februar i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Fremskrittspartiets transportpolitiske talsperson Bård Hoksrud og partileder Sylvi Listhaug går inn for å øke rammen i Nasjonal transportplan med 400 milliarder kroner. Dette bildet er fra februar i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Fremskrittspartiet vil øke rammen i Nasjonal transportplan kraftig og fjerne bompengene helt. Opposisjonen river seg i håret, mens Høyre er lunken.

– Jeg har jo fulgt de to fartsglade og asfaltkåte samferdselsministrene fra Frp tett og skulle vel egentlig ikke bli overrasket. Men dette forslaget er verre enn mitt verste mareritt, sier SVs samferdselspolitiske talsperson Arne Nævra til NTB.

Torsdag sa Frps transportpolitiske talsperson Bård Hoksrud til NTB at partiet vil gå inn for å øke Nasjonal transportplan (NTP) med 400 milliarder kroner.

– Vi gønner på!

Sammen med partileder Sylvi Listhaug er han nå klar til å legge fram partiets fulle kravliste i stortingsforhandlingene om regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for 2022 til 2033.

Planen har en ramme på 1.200 milliarder kroner. Den vil Frp altså øke med en tredel til 1.600 milliarder kroner.

Ifølge Hoksrud har samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) trukket i pengebremsen. Det skal Frp sørge for å reversere.

– Fremskrittspartiet tar det håndbrekket helt ned igjen, og så gønner vi på!

Lunken mottakelse

Regjeringspartiene er imidlertid lunkne til utspillet.

– Vi satser mer enn noen gang på jernbane, vei, flyplasser og kysten. Vi må ha en balansert utvikling av alle transportformene, fordi de utfyller hverandre, sier Høyres Helge Orten, som leder transportkomiteen på Stortinget.

Han mener at regjeringen allerede har lagt fram en ambisiøs og realistisk transportplan og peker på at NTP skal sikre forutsigbarhet.

– Derfor er det viktig at planen ikke blir en lang ønskeliste det vil være umulig å gjennomføre, sier han.

– Luftslott

Mens SV river seg i håret, mener Arbeiderpartiet forslaget er fullstendig urealistisk og useriøst.

– Det er synd Frp med dette bidrar til å gjøre NTP til et luftslott det ikke er mulig å realisere, i stedet for et viktig plandokument for transportsektoren, sier Aps Sverre Myrli til NTB.

Et hovedkrav fra Frp er slutt på bompenger. Hele 123 milliarder kroner skal plusses på for å betale ned gjeld i eksisterende bompengefinansierte veiprosjekter, mens nye prosjekter skal gjennomføres uten at det kreves bompenger.

– Vi er opptatt av at folk skal kunne flytte seg rundt uten å betale skjorta for det. Derfor er vi veldig kritiske til bompenger, for de går faktisk rett ut av lommeboka til folk, supplerer Hoksrud.

SV vil på sin side øremerke en andel av bompengene til jernbaneutbygging.

– Skal vi klare å få et bedre jernbanetilbud, kommer vi ikke utenom bompenger, sier Nævra.

Ønsker høyhastighetsruter

Alt i alt vil Frp øke veiinvesteringene med 320 milliarder kroner utover regjeringens forslag, inkludert summen som skal gå til avvikling av bompengeordningen.

I tillegg skal det settes av 60 milliarder kroner ekstra til jernbaneinvesteringer og en godspakke, og bevilgningene skal økes betydelig til vedlikehold av veier og jernbane og til rassikring.

Hoksrud trekker fram tre prosjekter som spesielt viktige: Firefelts motorvei på riksvei 4, gjennomgående høyhastighetsruter mellom øst og vest og nord og sør (E134 og E6), samt midler til å føre E39 utenom Bergen sentrum.

Frp vil derimot ha byvekstavtalene vekk. Dette kan ifølge partiet gi mer enn 30 milliarder kroner i besparelser.

Åpner for økt oljepengebruk

Finansieringen skal sikres gjennom kraftige kutt i budsjettposter som innvandring og integrering, bistand og klima.

Men Frp er også beredt på å hente penger ut av oljefondet.

– Absolutt. Vi har alltid vært for å bruke penger på å bygge landet også, i stedet for bare å sylte alt ned i aksjer, handlegater og alt mulig, sier Listhaug til NTB.

Forhandlingene i Stortinget skal etter planen avsluttes innen 7. juni.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har Sve glemt det? Dagens regjering Ap og Sp, samt Krf, V og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har du glemt det? Les https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/110408-paradokset-romsdalsaksen-20211021
Svært uventa kraftpris
Den nye Regjeringa sviktar fundamentalt med uforsvarleg og uventa  HØGE kraftprisar! Vanskeleg for oss vanlege veljarar å forstå  og godta ...
Skal bostøtte være en løsning mot vedvarende høye strømpriser i pressområder i Norge?Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser ...
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Vedum: Ingen mirakelkur mot høye strømpriser
Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser som varierer med europeiske priser. Folket som eiere av storparten av kraftproduksjonen ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte