Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2021 09:14
Del på Facebook
Norwegians tidligere konsernsjef Jacob Schram og etterfølgeren Geir Karlsen fikk utbetalt 11 millioner kroner hver i ekstrabonus i mai, skriver Dagens Næringsliv. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Norwegians tidligere konsernsjef Jacob Schram og etterfølgeren Geir Karlsen fikk utbetalt 11 millioner kroner hver i ekstrabonus i mai, skriver Dagens Næringsliv. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian-toppene Jacob Schram og Geir Karlsen fikk utbetalt 11 millioner hver i bonus i mai, ifølge Dagens Næringsliv.

Tidligere konsernsjef Schram ble sparket av det nye styret i selskapet søndag, og erstattet med Karlsen, som tidligere var finansdirektør. De to fikk ekstrabonus på 11 millioner hver av de tidligere styret, skriver Dagens Næringsliv. Bonusene ble først omtalt av E24.

Avisa får dette bekreftet av Lars Boilesen, som i juni kom inn i styret i Norwegian, og ledet styrets godtgjøringskomité. Ifølge ham hadde Schram fastlønn på 7 millioner kroner, en «restruktureringsbonus» på 11 millioner kroner og 14 millioner kroner med ni måneders arbeidsplikt, totalt over 30 millioner kroner.

– Som leder av godtgjørelseskomiteen appellerte vi til Jacob Schram at han skulle redusere sin sluttpakke til ett års lønn uten arbeidsplikt. Det nådde vi dessverre ikke fram med, skriver Boilesen i en melding til avisa.

Boilesen sier videre til avisa at det nye styret har «valgt å sette en strek for umusikalsk avlønning av toppledelsen». Nyheten om bonusene til de to toppene vekket sterke reaksjoner fra flere hold.

Til E24 sier Boilesen at resten av ledergruppa fikk ni måneders lønn i bonus. Det betyr at det ble utbetalt til sammen 30,3 millioner kroner i bonus, inkludert de 22 millionene til Schram og Karlsen, om lønnen var den samme i mai som den var i fjor, ifølge E24.

Tidligere styreleder Niels Smedegaard har omtalt utbetalingen som en såkalt «retention bonus», en ordning som skal sikre at nøkkelpersonell ikke forlater en bedrift midt i en krevende periode.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse