Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2021 05:25
Del på Facebook
Siden 2019 har det vært «en usedvanlig stor økning» i klimarelaterte katastrofer, som flom og skogbranner, påpeker en gruppe forskere. På satellittbildet ses skogbrannene i Oregon, Idaho, og Nord-California. Foto: Satellite image ©2021 Maxar Technologies via AP / NTB
Siden 2019 har det vært «en usedvanlig stor økning» i klimarelaterte katastrofer, som flom og skogbranner, påpeker en gruppe forskere. På satellittbildet ses skogbrannene i Oregon, Idaho, og Nord-California. Foto: Satellite image ©2021 Maxar Technologies via AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jordas vitale tegn svekkes og er på et rekordlavt nivå, mens menneskenes avtrykk blir dypere, advarer en forskergruppe.

Forskerne, som er del av gruppen på mer enn 14.000 forskere som har skrevet under på at verden står overfor en klimakrise, sier at verdens ledere konsekvent har mislyktes i å håndtere årsaken til klimaendringene: «overutnyttelse av jorden».

Det haster mer enn noen gang å beskytte livet på jorden, påpeker forskerne i en artikkel publisert i tidsskriftet BioScience onsdag.

Siden en lignende vurdering i 2019 har det vært «en usedvanlig stor økning» i klimarelaterte katastrofer, påpeker forskerne. De viser blant annet til flommer i Sør-Amerika og Sørøst-Asia, hetebølger og skogbranner i Australia og USA og ødeleggende sykloner i Afrika og Asia.

Nedslående rekorder

Av 31 vitale tegn, som måler helsetilstanden til planeten og inkluderer utslipp av klimagasser, tykkelsen på isbreer, utbredelsen av sjøis og avskoging, fant forskerne at 18 satte nye nedslående rekorder.

For eksempel har nivået av CO2 og metangass i atmosfæren aldri vært så høyt som i år, til tross for at koronapandemien har ført til utslippskutt.

På Grønland og i Antarktis smelter isen 31 prosent raskere enn for kun 15 år siden, skriver forskerne i artikkelen.

Både havtemperaturen og havnivået har økt siden 2019, og avskogingen i Amazonas i Brasil nådde i fjor sitt høyeste nivå på tolv år.

Som også andre studier har påpekt, understreker forskerne at brann, tørke og avskoging fører til at deler av Amazonas nå slipper ut karbon i stedet for å ta opp gassen fra atmosfæren.

Krever slutt på fossilt drivstoff

Professor Tim Lenton ved University of Exeter i Storbritannia er medforfatter til artikkelen og sier hetebølgen vest i USA og i Canada viser at klimaet allerede har begynt å oppføre seg på en «sjokkerende og uventet måte».

– Vi må handle når vi ser klare bevis på at vi er i ferd med å nå et klima-vippepunkt, sier Lenton.

Forskergruppen krever blant annet at det blir satt en sluttdato for bruken av fossilt drivstoff og bedre beskyttelse av det biologiske mangfoldet.

– De ekstreme klimahendelsene som vi har vært vitne til de siste årene, for ikke å nevne de siste ukene, viser at det haster å håndtere klimakrisen, sier administrerende direktør Philip Duffy ved Woodwell Climate Research Center.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse