Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2021 08:09
Del på Facebook
Johan Sverdrup, som ligger 14 mil vest for Stavanger, er det tredje største oljefeltet på norsk sokkel, med forventede ressurser på 2,7 milliarder fat oljeekvivalenter. De samlede inntektene over 50 år er anslått til 1.430 milliarder kroner. Foto: Carina Johansen / NTB
Johan Sverdrup, som ligger 14 mil vest for Stavanger, er det tredje største oljefeltet på norsk sokkel, med forventede ressurser på 2,7 milliarder fat oljeekvivalenter. De samlede inntektene over 50 år er anslått til 1.430 milliarder kroner. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over halvparten av oljen og gassen som finnes på norsk sokkel, ligger fortsatt under havbunnen, mener Oljedirektoratet.

– Jeg tror på 50 år til for olje- og gassalderen i Norge, ja. Verden trenger fortsatt olje og gass, sier Trond Omdal, som er direktør for investorkontakt i det norske oljeselskapet Okea til NRK.

Han viser til analysene fra det internasjonale energibyrået IEA. De spår at etterspørselen etter olje og gass vil stige helt fram til midten av 2030-tallet, for så å flate ut.

Oljedirektoratet (OD) anslår at 49 prosent av de utvinnbare ressursene på norsk sokkel er produsert, mens 24 prosent ennå ikke er funnet.

I ODs siste ressursrapport , som kom i fjor, heter det et om lag 40 prosent av de uoppdagede ressursene ligger i områder som ennå ikke er åpnet for petroleumsvirksomhet.

Olje- og energiminister Tina Bru (H) sier det er viktig og vanlig at Oljedirektoratet lager anslag på hvor mye olje som faktisk finnes.

– Vi har ikke noen selvstendig mål om at vi skal hente opp alt på norsk sokkel. Det som kommer til å avgjøre hvorvidt man henter opp mer, vil jo være at det er lønnsomme ressurser som selskapene kan påvise og som de klarer å bygge ut til en pris som vil stå seg i markedet, sier hun.

Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre gjør det nok en gang klart at han ikke har tenkt å kunngjøre noen oljestopp, og han mener det heller ikke er nødvendig for det grønne skiftet.

– Vi er mot sluttdato. Vi har som holdning at vi skal utvikle, ikke avvikle den industrien, for det er på skuldrene av den vi bygger de nye arbeidsplassene. Et kunstig brudd med sluttdato, det fjerner fagfolk, investeringer og mulighet til å utvikle de teknologiene vi trenger, sier Støre.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse