I sommer har Bo og habilitering jobbet med å digitalisere søknadsprosessen for å bli støttekontakt, melder Kristiansund kommune.
Arbeidet har vært et samarbeid mellom spesialkonsulent for støttekontakttjenesten Jurga Benkan, personalrådgiver Maren Jakobsen og rådgiver i IKT Orkide Svein Taknæs.
– Gjennom dette arbeidet har vi utviklet en egen side på kommunens hjemmeside som heter «jeg ønsker å bli støttekontakt». Her vil en finne informasjon om hvordan søknadsprosessen er, hva som forventes og det elektroniske søknadskjemaet som en skal bruke. Vi har bygd opp siden ved å se på spørsmål enkelte har når de vurderer å bli støttekontakt. Hele prosessen er beskrevet fra første møte til hvordan en skal levere rapport og timeliste, skriver kommunen.
Ved å gjøre søknadsprosessen digital håper kommunen å nå ut til flere og at mange vil søke om å bli støttekontakt. I tillegg til å digitalisere søknadsprosessen jobber kommunen med et spennende prosjekt som skal ta for seg nye gruppetilbud innenfor ordningen.
Kommunen oppfordrer de som er sosialt engasjerte og som finner glede i å hjelpe andre mennesker om å søke.
– Som støttekontakt vil du hjelpe et annet menneske til å få et mer sosialt liv og en aktiv fritid. Vi ser frem til å motta din søknad, skriver kommunen.