Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2021 11:38
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto fra Johan Sverdrup-feltet: Carina Johansen / NTB
Illustrasjonsfoto fra Johan Sverdrup-feltet: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skyhøye gasspriser bidrar til at regjeringen venter en kraftig økning i petroleumsinntektene i 2022. De antas å bli på 277 milliarder kroner.

De siste ukene har gassprisene i EU nærmest gått til himmels. Dermed har også inntektene til gasseksportøren Norge steget kraftig.

Prisøkningen bidrar til at regjeringen neste år venter en solid økning i Norges petroleumsinntekter. Statens netto kontantstrøm antas å bli på 277 milliarder kroner.

Det tilsvarende tallet i år ventes å bli 184 milliarder kroner.

I budsjettforslaget anslår regjeringen en gasspris på henholdsvis 2,35 og 1,90 kroner per standardkubikkmeter i år og neste år – målt i faste 2022-priser. Oljeprisen antas å bli 67 dollar fatet i 2022.

I revidert nasjonalbudsjett i mai var det anslått en gasspris på 1,7 kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

Utsiktene for gass- og oljenæringen nå står i skarp kontrast til koronakriseåret 2020. Ifølge Dagens Næringsliv falt da olje- og gassinntektene til 107 milliarder kroner, det laveste nivået på 20 år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse