Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 oktober 2021 11:43
Del på Facebook
– Det hersker full forvirring når det gjelder hvilken avgiftspolitikk regjeringen skal føre når det gjelder bensin og diesel, sa Sylvi Listhaug (Frp) i Stortinget onsdag. Foto: Javad Parsa / NTB
– Det hersker full forvirring når det gjelder hvilken avgiftspolitikk regjeringen skal føre når det gjelder bensin og diesel, sa Sylvi Listhaug (Frp) i Stortinget onsdag. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sylvi Listhaug (Frp) ber om en garanti fra regjeringen om at avgiftene på bensin og diesel ikke settes opp. – Vi skal finne gode løsninger, svarer Ap.

– Det hersker full forvirring når det gjelder hvilken avgiftspolitikk regjeringen skal føre når det gjelder bensin og diesel, sa Frps parlamentariske leder da Arbeiderpartiet og Senterpartiets regjeringsplattform var oppe til debatt i Stortinget onsdag.

Listhaug viste til at nåværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) har sagt at pumpeprisen skal opp.

Svar om noen uker

– Vi skal komme tilbake til detaljene i den tilleggsproposisjonen som kommer om bare noen uker, svarte parlamentarisk leder Rigmor Aasrud (Ap), men tilføyde at «de som er avhengig av bil i sitt daglige virke, skal komme rimelig godt ut».

Samme utfordring gikk også til Senterpartiets Marit Arnstad. Hun svarte at CO2-avgiften på drivstoff må differensiere for å ta hensyn til folk og næringer som «kan komme uheldig ut».

Utfordret SV

Regjeringen må samarbeide med SV for å få flertall for budsjettet sitt og kan dermed måtte forhandle med dem om CO2-avgiften.

Høyres finanspolitiske talsperson Tina Bru spurte SV-leder Audun Lysbakken om de kan støtte et budsjett som reduserer andre bilavgifter for å kompensere for økt CO2-avgift. Det vil svekke insentivet til grønn omstilling, påpekte hun.

– Vi er veldig tydelig på at CO2-avgiften må trappes opp lineært, vi er imot tiltak som svekker klimaeffekten, svarte Lysbakken.

Men han tilføyde at han deler regjeringens mål om at det også må tas sosiale og geografiske hensyn.

Like før den gikk av, foreslo den borgerlige regjeringen å øke CO2-avgiften med 30 prosent neste år. Det vil bety at en liter bensin blir 41 øre dyrere.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse