Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2021 11:38
Del på Facebook
Man kan kjøre langt med en elbil til under 600.000 kroner, påpekte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i Stortinget torsdag. Regjeringen vil legge moms på elbiler som koster mer enn dette. Arkivfoto: Annika Byrde / NTB
Man kan kjøre langt med en elbil til under 600.000 kroner, påpekte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i Stortinget torsdag. Regjeringen vil legge moms på elbiler som koster mer enn dette. Arkivfoto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pengene regjeringen henter inn fra å ilegge moms på dyre elbiler, kan brukes til å bygge ladestasjoner, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Ap-Sp-regjeringen vil innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner, ifølge Hurdalsplattformen. Høyre-leder og tidligere statsminister Erna Solberg kritiserte grepet under debatten om tiltredelseserklæringen i Stortinget torsdag.

– Alle de konkrete tiltakene på klimaområdet fra denne regjeringen så langt er å svekke tiltakene som skal til, sa hun og fortsatte:

– Man øker momsen på elbiler, som betyr at insentivene til å kjøpe elbil blir mindre. Da lurer jeg på om Støre kan gi konkrete svar på hva som kommer til å kutte klimautslipp.

Støre påpekte at en familie kan kjøre langt med en elbil som koster opptil 600.000 kroner. De som kjøper en bil til 1,2 millioner kroner, «får betale toppen selv», mener han. Pengene som kommer inn, kan brukes til å bygge ladestasjoner.

– Da kan folk kjøre elbil i distriktene. Da blir dette med bensin og diesel mindre viktig, sa statsministeren.

Støre understreket i Stortinget onsdag at Norge skal samarbeide med EU for å nå klimamålene.

– Regjeringen vil ta initiativ til samtaler med EU om hvordan dette samarbeidet kan utvikles og styrkes. Det handler om at valgene Europa nå skal ta, vil avhenge blant annet av teknologi og kompetanse vi har, sa han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse