Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2021 11:38
Del på Facebook
Man kan kjøre langt med en elbil til under 600.000 kroner, påpekte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i Stortinget torsdag. Regjeringen vil legge moms på elbiler som koster mer enn dette. Arkivfoto: Annika Byrde / NTB
Man kan kjøre langt med en elbil til under 600.000 kroner, påpekte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i Stortinget torsdag. Regjeringen vil legge moms på elbiler som koster mer enn dette. Arkivfoto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pengene regjeringen henter inn fra å ilegge moms på dyre elbiler, kan brukes til å bygge ladestasjoner, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Ap-Sp-regjeringen vil innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner, ifølge Hurdalsplattformen. Høyre-leder og tidligere statsminister Erna Solberg kritiserte grepet under debatten om tiltredelseserklæringen i Stortinget torsdag.

– Alle de konkrete tiltakene på klimaområdet fra denne regjeringen så langt er å svekke tiltakene som skal til, sa hun og fortsatte:

– Man øker momsen på elbiler, som betyr at insentivene til å kjøpe elbil blir mindre. Da lurer jeg på om Støre kan gi konkrete svar på hva som kommer til å kutte klimautslipp.

Støre påpekte at en familie kan kjøre langt med en elbil som koster opptil 600.000 kroner. De som kjøper en bil til 1,2 millioner kroner, «får betale toppen selv», mener han. Pengene som kommer inn, kan brukes til å bygge ladestasjoner.

– Da kan folk kjøre elbil i distriktene. Da blir dette med bensin og diesel mindre viktig, sa statsministeren.

Støre understreket i Stortinget onsdag at Norge skal samarbeide med EU for å nå klimamålene.

– Regjeringen vil ta initiativ til samtaler med EU om hvordan dette samarbeidet kan utvikles og styrkes. Det handler om at valgene Europa nå skal ta, vil avhenge blant annet av teknologi og kompetanse vi har, sa han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse