Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 desember 2021 10:23
Del på Facebook
Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass venter et vedvarende høyt investeringsnivå på norsk sokkel fram mot 2026. Foto: Carina Johansen / NTB
Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass venter et vedvarende høyt investeringsnivå på norsk sokkel fram mot 2026. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass tror på en nedgang i investeringene på norsk sokkel i 2022, men venter videre en økning fram til 2026.

De samlede investeringene for 2022 anslås til 174 milliarder kroner, noe som tilsvarer en nedgang på 6 prosent fra 2021 til 2022 målt i faste priser, opplyser organisasjonen i en pressemelding.

Fra 2023 venter Norsk olje og gass at investeringene vil øke igjen.

– Årets investeringsanalyse gir grunn til optimisme. Fra 2022 til 2025 venter vi en moderat stigning i investeringsnivået på norsk sokkel, sier sjeføkonom Ellen Bakken i Norsk olje og gass.

Hun mener at tiltakspakken for oljenæringen som Stortinget vedtok i 2020, viser sine resultater nå.

– Investeringsanslaget for 2022 indikerer omtrent samme investeringsnivå for 2022 som vi forventet før pandemien. Det viser at tiltakspakken har fungert etter hensikten, sier Bakken.

I årene fra 2022 til 2025 tror Norsk olje og gass at investeringene vil stige fra 174 milliarder kroner til 192 milliarder kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse