Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
17 desember 2021 11:05
Del på Facebook
Sundbåtene Angvik (i rute), Rapp og Framnæs ved Piren i Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Sundbåtene Angvik (i rute), Rapp og Framnæs ved Piren i Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I gårsdagens siste bystyremøte for 2021, ble det vedtatt at det blir gratis sundbåttilbud i Kristiansund i hele 2022.

I tider hvor det er nedgang i kollektivtransport på landsbasis, har Sundbåtselskapet hatt både vekst i passasjertall og rutetilbud. Veksten har vært så stor og jevn at det nok en gang settes rekorder i nyere tid.

Utvilsomt har 0-takst har vært en av de viktigste faktorene for veksten og videreføring av tilbudet er et tydelig signal på at bystyret er fornøyd med utviklingen av både tjenestetilbud og selskap. 

Sundbåten er et av de viktigste og varmeste ikonene for Kristiansund, den er et dynamisk og levende  kulturminne og er verdens eldste selskap for kollektivtransport. Helt siden 1876 har båtene trafikkert mellom "landene" i Kristiansund. Det er derfor ikke bare adjektivene bærekraftig, varmt, klokt, smart og modig som karakteriserer gårsdagens vedtak – ta gjerne med selvfølgelig og logisk også.

Gårsdagens vedtak sikrer at sundbåtselsskapet får stabile og forutsigbare drifts– og rammevilkår. Etter flere år med usikkerhet rundt bevilgninger, rutetilbud og en bemanning som det til tider har vært stilt store og kanskje urimelige krav til, kan nå selskapet rette enda mer målrettet fokus på tilbudet.

På Sundbåtselskapets Facebookside avsluttes et innlegg slik:

Arbeidet inn mot 2022 har allerede startet, og dagens vedtak gir oss motivasjon til å fortsette vårt målrettede arbeid i tro tjeneste for byens sjel. På vegne av selskapet vil vi gratulere byen med dagen, og gi en stor honnør til våre folkevalgte!

I tillegg til å gratulere byen og våre folkevalgte, vil vi også gratulere Sundbåtselskapet som svært delaktig i muliggjøringen av dette vedtaket. Tusen takk alle sammen. Dette gjorde Kristiansund til en enda bedre by å bo i!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse