Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
17 desember 2021 11:05
Del på Facebook
Sundbåtene Angvik (i rute), Rapp og Framnæs ved Piren i Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Sundbåtene Angvik (i rute), Rapp og Framnæs ved Piren i Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I gårsdagens siste bystyremøte for 2021, ble det vedtatt at det blir gratis sundbåttilbud i Kristiansund i hele 2022.

I tider hvor det er nedgang i kollektivtransport på landsbasis, har Sundbåtselskapet hatt både vekst i passasjertall og rutetilbud. Veksten har vært så stor og jevn at det nok en gang settes rekorder i nyere tid.

Utvilsomt har 0-takst har vært en av de viktigste faktorene for veksten og videreføring av tilbudet er et tydelig signal på at bystyret er fornøyd med utviklingen av både tjenestetilbud og selskap. 

Sundbåten er et av de viktigste og varmeste ikonene for Kristiansund, den er et dynamisk og levende  kulturminne og er verdens eldste selskap for kollektivtransport. Helt siden 1876 har båtene trafikkert mellom "landene" i Kristiansund. Det er derfor ikke bare adjektivene bærekraftig, varmt, klokt, smart og modig som karakteriserer gårsdagens vedtak – ta gjerne med selvfølgelig og logisk også.

Gårsdagens vedtak sikrer at sundbåtselsskapet får stabile og forutsigbare drifts– og rammevilkår. Etter flere år med usikkerhet rundt bevilgninger, rutetilbud og en bemanning som det til tider har vært stilt store og kanskje urimelige krav til, kan nå selskapet rette enda mer målrettet fokus på tilbudet.

På Sundbåtselskapets Facebookside avsluttes et innlegg slik:

Arbeidet inn mot 2022 har allerede startet, og dagens vedtak gir oss motivasjon til å fortsette vårt målrettede arbeid i tro tjeneste for byens sjel. På vegne av selskapet vil vi gratulere byen med dagen, og gi en stor honnør til våre folkevalgte!

I tillegg til å gratulere byen og våre folkevalgte, vil vi også gratulere Sundbåtselskapet som svært delaktig i muliggjøringen av dette vedtaket. Tusen takk alle sammen. Dette gjorde Kristiansund til en enda bedre by å bo i!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse